Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Storing Vodafone lag aan falende back-up

23 november 2009 - 18:47ActueelCloud & InfrastructuurVodafone

De storing die het netwerk van telecomaanbieder Vodafone anderhalve dag platlegde, is veroorzaakt door een falend back-upsysteem. Dat concludeert het bedrijf na onderzoek. Een landelijke gateway viel uit en de andere drie netwerkknooppunten konden die taken niet overnemen. Normaal gesproken gebeurt dat bij een storing automatisch. Door verstopping op het netwerk konden ruim vier miljoen zakelijke en particuliere abonnees hun mobieltje niet gebruiken.

Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek past het telecomconcern zijn procedures aan zodat dergelijke netwerkproblemen in een eerder stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost worden. Bovendien gaat het bedrijf de vier landelijke gateways, netwerkknooppunten die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer, intensiever bewaken.

Algemeen directeur Jens Schulte-Bockum van Vodafone Nederland meldt dat zijn bedrijf de ervaringen over deze grootschalige storing wil delen met ‘andere relevante partijen’, om zo een herhaling te voorkomen.

Verontwaardiging

Van woensdagmiddag 18 tot donderdagavond 19 november viel het netwerk van Vodafone uit. Onder de zakelijke gedupeerden waren medewerkers van Rijkswaterstaat, vervoersbedrijf Connexxion en vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen. De storing leidde tot veel publieke verontwaardiging. Een Tweede Kamerlid stelde voor dat telecomaanbieders hun netwerken delen op het moment dat er zich storingen voordoen.

Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.

Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Joost Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. ‘De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.’ Het bedrijf meldt wel dat abonnees een weekend lang gratis mogen sms’en ter compensatie.

 

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Eén reactie op “Storing Vodafone lag aan falende back-up”

    1. Rolf van Gent schreef:
      24 november 2009 om 09:29

      Slecht gebruik van het woord “back-up” in de titel. Het gaat om een niet functionerende “fail-over”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Datacenters moeten de luiken opengooien

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Geheime Chinese kopie van ASML’s nieuwste chipmachine ontdekt in Shenzhen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Carrière

    Rechter: Chinese hr-man Nexperia terecht buitenspel gezet

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs