Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: What’s in a name?

13 november 2009 - 08:54OpinieOverheidFacebook
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Ik hoorde laatst op BNR Nieuwsradio iemand zichzelf 'social media strateeg' noemen. Ik vraag me af hoe lang je er over moet doen om strateeg te worden genoemd. Volgens mij moet je toch wel een paar jaartjes meelopen voordat je op strategisch niveau denkt te opereren. Het woord social media zal al een tijdje bestaan, maar is pas echt een item de laatste twee jaar. Het blijft daarom een bijzondere titel met weinig waarde, want volgens mij ligt het accent van social media vooral nog op experimenteren en leren door doen.

Ik ben dan ook benieuwd welke functie ik mezelf kan toedichten op social mediavlak. Zo heb ik in augustus een eerste opdracht via Linkedin binnengehaald. Dat vind ik heel bijzonder omdat mijn bedrijf tot een jaar geleden nog helemaal niets met dit medium deed.

Vlak daarvoor, in juni, heb ik via Facebook mijn vader in het buitenland gevonden. De afgelopen 35 jaar kon ik hem niet vinden omdat hij in het buitenland woont. Nergens ter wereld is de bevolkingsadministratie verfijnder dan in Nederland. Als je een geboortedatum van iemand hebt, heb je de betreffende persoon in Nederland zo gevonden. In bijvoorbeeld Engeland is dat dus een stuk lastiger. Maar, het is gelukt en ik ga ‘m spreken in december. Maakt me dat nu ook een 'experience advisor social media family affairs'?

Deze waarde-erosie van functienamen doet me denken aan het begin van het internettijdperk bij de overheid, zo rond 1996/1997. In januari 1998 richtte ik, samen met een paar collega's van grote steden, stichting GemWeb op om de beperkte kennis die over internet en overheid bestond te bundelen. Binnen drie maanden werd ik gevraagd om lezingen te komen geven bij allerlei landelijke platforms van de overheid over succesvolle digitaal stadhuizen. Men beschouwde mij na drie maanden al als een expert, terwijl ik zelf ook nog volop aan het zoeken was naar de meerwaarde en de zinvolle toepassingen.

Deze ‘early adaptors' vraag je eigenlijk niet om hun kennis, maar meer om hun nieuwsgierige houding en de wijze waarop ze met nieuwe ontwikkelingen omgaan.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    3 reacties op “Van Vliet: What’s in a name?”

    1. Tycho schreef:
      13 november 2009 om 12:30

      Het is inderdaad maar een naam die er aan gekoppeld wordt. echter, naar mijn mening, is het veld zich zeker verder aan het ontwikkelen, maar de mensen die ik van een bedrijf in dat veld ken, zijn wel bijzonder op de hoogte van de manier waarop social media ingezet kan worden en zijn hier al langer mee bezig dan de afgelopen paar jaar.
      Dit aangezien de ontwikkeling van sociale interactie gedreven marketing geen nieuw concept is, de inzet van technologie wel.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      14 november 2009 om 18:57

      Volkomen verward, wat is dan “niet-sociale interactie” – “gedreven marketing” of moet ik asociale interaktie zeggen?

      Nederlands, een spannende taal.

      Login om te reageren
    3. Tycho schreef:
      16 november 2009 om 18:05

      Sociale interactie bestaat al heel lang, zoals mond-op-mond-reclame, maar door technologie te gebruiken wordt die reclame makkelijker door de mensen verspreid.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs