In de detailhandel wordt nauwelijks datamining toegepast. Winkelketens beschikken over veel gegevens die belangrijke stuurinformatie bevat, maar er wordt onvoldoende analyse toegepast omdat bedrijven niet snel genoeg de resultaten zien van investeringen in bi en datamining. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek van de Universiteit Twente in opdracht van business intelligence leverancier E-mergo.
Retailers beschikken over bergen gegevens maar op die informatie wordt vaak nauwelijks datamining losgelaten. Dat is een van de uitkomsten van afstudeeronderzoek van Corneel Hindriks, hij onderzocht voor zijn opleiding Business Information Technology) aan de Universiteit Twente in opdracht van E-mergo tien verschillende retailers, waaronder supermarkten en kledingwinkels op de inzet van business intelligence.
Hindriks: "Bedrijven beschikken over een enorme hoeveelheid gegevens. Ze registreren alles wat de klant koopt. Aankoopgegevens worden gekoppeld aan adresgegevens en bedrijven weten zo precies wie wat koopt. Vaak wordt die informatie alleen gebruikt voor standaard rapportages.Het wordt achteraf ingezet, bijvoorbeeld om op verschillende niveaus te kijken hoe de omzet zich ontwikkelt, maar er wordt nauwelijks datamining op losgelaten voor uitgebreide analyses en voorspellende modellen."
Volgens Hindriks laten veel bedrijven dat na omdat de investeringen in bi niet snel genoeg resultaten opleveren. Hij kwam tijdens zijn onderzoek bijvoorbeeld supermarkten tegen die hebben geinvesteerd in marketbasket-analyse. Een voorspellend model waarbij een klant die product x koopt ook vaak product y aanschaft. Maar bij gebrek aan resultaat op korte termijn werden die initiatieven vaak gestaakt.