Meer dan de helft van de ict-projecten duurt langer dan gepland. Veertig procent is duurder dan gepland.
56 procent van de ict-projecten waarvoor consulants worden ingehuurd duurt langer dan gepland. Veertig procent van alle ict-projecten is duurder dan gepland. Dat blijkt uit onderzoek door TNS NIPO in opdracht van Computable onder ruim tweeduizend ict’ers.
Van de projecten die duurder uitvallen dan gepland, is zes procent uiteindelijk minstens twee keer zo duur als aanvankelijk begroot. Ruim een kwart (zesentwintig procent) van de vertraagde ict-projecten loopt meer dan een half jaar uit.
De reden die het meest wordt genoemd voor het uitlopen van ict-projecten, namelijk door 36 procent van de ondervraagden, is een te krappe tijdsplanning. 26 procent schuift de schuld van de tijdsoverschrijding deels in de schoenen van de opdrachtgever: die zou niet duidelijk genoeg zijn. 23 procent noemt als medeoorzaak dat er te weinig rekening is gehouden met gebruikers.
Te weinig overleg met de opdrachtgever wordt door vijftien procent van de ondervraagden genoemd. Een zelfde percentage vindt dat vantevoren onvoldoende is nagedacht over het contract, met tijdsoverschrijdingen tot gevolg. Dertien procent van de ondervraagden wijt het mislukken van tijdsplanningen mede aan het feit dat de dienstverlener onvoldoende kennis en vaardigheden in huis had.
Wisselende consultants
Twaalf procent van de ondervraagden voerde andere redenen aan die ervoor hadden gezorgd dat hun laatste ict-project vertraagd was. Vaak blijkt er sprake van afhankelijkheden op allerlei gebied: van externe partijen en vanuit andere projecten. Ook hebben projecten te lijden onder capaciteitsproblemen. Zo meldt een respondent: "We hebben veelvuldig te maken gehad met wisselende consultants. Eerst werd het project volledig gerund door een Indiaas bedrijf. Daarna werd de analyse en ontwikkeling lokaal gedaan, bijgestaan door consultants van het adviesbedrijf." Andere respondenten noemen ‘ziekte bij dienstverlener’, ‘te weinig capaciteit/prioriteit bij werkgever’ of melden: ‘gedurende het project is de consultant twee keer gewisseld door de detacheerder’.
Capaciteitsproblemen worden ook op andere fronten gemeld. Zo is er ‘te weinig tijd om dienstverlener te ondersteunen door eigen mensen’, of ‘een verdeling van de focus door andere ict-projecten’ In sommige gevallen lijken ingehuurde bedrijven misbruik te maken van een gebrek aan sturing vanuit de opdrachtgever. Zo meldt één respondent dat zijn bedrijf te weinig ‘kennis in huis had’. Hierdoor ‘kon de dienstverlener alles voorstellen wat hij wilde’.
Onderschatting is een ander euvel dat veel door respondenten wordt genoemd als oorzaak van het vertragen van projecten. Respondenten hebben het over ‘onderschatting van de dienstverlener over de grootte van het project’, ‘onderschatting van de documentatie en het testwerk’en ‘de dienstverlener schatte het project gemakkelijker in dan het was’.
Ook wordt vertraging opgelopen doordat opdrachtgevers in eerste instantie niet tevreden zijn met de voortgang van ict-projecten. Zo melden respondenten dat projecten uitlopen vanwege de ‘kwaliteit van het geleverde product’, of omdat ‘de leverancier onvoldoende kennis had van wat er precies werd verwacht’.