Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Word geen slachtoffer van een oplichter

4 april 20223 minuten leestijdChannelData & AI

Er is sprake van oplichting wanneer iemand regelmatig probeert toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens of geld van je probeert te verkrijgen. Oplichters zullen specifieke tools gebruiken om je te bedriegen, en ze zullen dit vaak doen via de post, online, persoonlijk of via de telefoon. Het is mogelijk om je geld en persoonlijke informatie te beschermen tegen oplichting door een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen en enkele richtlijnen te volgen.

Als je toch het slachtoffer wordt van oplichting, kun je dit melden bij een aantal verschillende organisaties en bedrijven. De oplossing is echter niet zo eenvoudig als het dichtritsen van je rugtas. Probeer gewoon oplichting te vermijden. 

Bekijk enkele van de meest voorkomende praktijken.

Statistisch gezien volgt de overgrote meerderheid van de oplichting een gelijkaardige reeks feiten patronen. Dit gebeurt omdat oplichters weten wat wel en niet werkt, en ze proberen je op te lichten door de meest effectieve methoden te gebruiken. Eerst en vooral zullen oplichters proberen je te manipuleren om iets te doen door angst in te boezemen. Sommige oplichters beweren bijvoorbeeld dat een familielid is gearresteerd en dringend geld nodig heeft. Ten tweede zullen oplichters proberen je onder druk te zetten om zo snel mogelijk een beslissing te nemen. Hoe meer tijd je besteedt aan het nadenken over wat er gebeurt, hoe groter de kans is dat je zult voorkomen dat je het slachtoffer wordt. Denk helder en laat jezelf niet zien als een nachtlampje in een donkere kamer.

Herken de meest voorkomende geld gerelateerde oplichting

Oplichters zullen dezelfde oplichting keer op keer gebruiken, net zoals ze veel voorkomende praktijken zoals angst en paniek in hun voordeel zullen gebruiken. Als je meer te weten kunt komen over de verschillende soorten veelvoorkomende oplichting die er zijn, zal het veel gemakkelijker zijn om ze in de toekomst te identificeren en te vermijden. Oplichting kan plaatsvinden in verschillende omgevingen, waaronder internet, de telefoon, de e-mail en zelfs persoonlijk. Een van de meest voorkomende vormen van oplichting is bijvoorbeeld de voorschot zwendel, die optreedt wanneer iemand beweert dat je een loterij hebt gewonnen of dat je kunt investeren in iets waarvoor je vooraf een kleine vergoeding moet betalen. Zodra je je geld uit je tassen haalt, kun je het meestal niet meer terugkrijgen.

Herken de tekenen van een phishing-aanval

Phishing-e-mails en sms-berichten kunnen lijken te zijn van een bedrijf dat je kent of waarvan je denkt dat het betrouwbaar is. Ze kunnen eruitzien alsof ze afkomstig zijn van een bank, een creditcardmaatschappij, een sociale netwerksite, een online betaling website of -app of een online winkel. Er zijn verschillende variaties op dit thema: ze kunnen beweren verdachte activiteiten of inlogpogingen te hebben opgemerkt, beweren dat er een probleem is met je account of betalingsinformatie, je vragen om persoonlijke informatie te bevestigen, een valse factuur toevoegen, je vragen om op te klikken een link om een ​​betaling uit te voeren, te claimen dat je in aanmerking komt om te registreren voor restituties van de overheid en een coupon aan te bieden voor gratis spullen. Trap er niet in!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs