Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

ZZP’er blijft liefst offline netwerken

18 juli 2011 - 16:04ActueelInnovatie & Transformatie
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Founder | Content Director

Zzp’ers halen in 65 procent van de gevallen hun klanten via offline netwerken en mond-tot-mondreclame binnen. Slechts 10 procent van de opdrachten wordt via sociale netwerken gescoord. Wel zijn zzp’ers steeds vaker met hun bedrijf actief via social media. Dit blijkt uit het kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer.

Steeds meer zzp´ers zijn via sociale netwerken te vinden. 81,8 procent zit op LinkedIn, 38,6 procent is op Twitter te vinden en 34,1 procent van de zelfstandigen zit op Facebook. Hyves wordt nog maar door een klein aantal zzp'ers zakelijk ingezet (6,8 procent). Deze digitale netwerken worden steeds vaker gebruikt als acquisitiekanaal. Uit de vorige ZZP Barometer bleek al dat 25,4 procent van de zzp'ers via social media als LinkedIn, Hyves en Twitter af en toe klanten binnenhaalt. Tegenwoordig haalt bijna 10 procent van de zzp'ers het grootste gedeelte van zijn opdrachten binnen via digitale netwerken.

Zakelijk netwerk

Toch blijft tot op heden de belangrijkste manier voor het werven van opdrachten het offline netwerk. Zzp'ers komen hierbij voornamelijk aan opdrachten door mond-tot-mondreclame via hun klantenkring (34,4 procent) en een fysiek zakelijk netwerk (30,5 procent). Onderzoek van de Kamer van Koophandel wees onlangs uit dat 91 procent va de zzp'ers zijn opdrachten vooral via het eigen netwerk binnenhaalt.

Uit de ZZP Barometer blijkt bovendien dat bijna driekwart van de zzp'ers positief staat tegenover de ontwikkelingen van zowel de Nederlandse economie als de zzp-markt. Ook is ruim 80 procent van de zzp'ers van mening dat zijn onderneming zich positief zal ontwikkelen in de toekomst. De zzp'er geeft als reden voor de positieve kijk op de toekomst dat een groeiende groep bedrijven gebruikmaakt van een zogenaamde flexibele schil: hierdoor is er steeds meer behoefte aan variabele in plaats van vaste medewerkers.

Financiële buffer

Bijna tweederde van de zzp'ers heeft een financiële buffer om een periode zonder werk op te kunnen vangen. Maar liefst negen van de tien zzp'ers geeft aan hiermee een periode van zes maanden of langer te kunnen overbruggen. Opvallend is dat 40 procent van de zzp'ers zonder arbeidsongeschiktheidsvoorziening geen buffer heeft.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    Innovatie & Transformatie

    Ai-toepassingen krijgen vaart in 2026 

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs