Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Intelligente bi-keuze

06 mei 2004 - 22:003 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Jeroen Hovinga
Jeroen Hovinga

“De kosten die klanten kwijt zijn bij de koppeling van twee systemen belopen een veelvoud van de kosten die samengaan met de aanschaf van een systeem dat vanaf het begin in nauwe samenwerking is ontwikkeld”, stelt Jeroen Hovinga wat betreft de implementatie van bi-systemen.

Jeroen Coenen van Business Objects stelt in zijn reactie ‘Combineer olap en bi’ (Computable, 9 april 2004) op ‘De intelligente bi-keuze’ van Jeroen Hovinga van Proclarity (Computable, 26 maart, 2004) dat ik uitga van een ‘onderscheid tussen situaties waarin bedrijven genoeg hebben aan één bi-oplossing (business intelligence) en situaties waarin ze het best af zijn met een olap-systeem’. Nauwkeurige lezing van het artikel zou echter hebben geleerd dat ik olap en bi als twee verbonden technologieën zie, simpelweg doordat olap een technologie is die gebruikt wordt om bi te implementeren. Daarvoor kunnen natuurlijk ook andere technologieën worden gebruikt. Mijn artikel ging echter in op de redenen om voor olap te kiezen. Coenens reactie zegt alles over hoe zijn bedrijf naar de wereld van bi kijkt, waarover straks meer.

Kostbaar

Ik ben het eens met Coenen voor wat betreft de vraag waar de keuze voor een bi-oplossing zou moeten worden gemaakt. It-afdelingen waren in het verleden verantwoordelijk voor bedrijfsdata en de levering aan gebruikers. Aangezien kwaliteit en vorm van informatie werden gezien als de verantwoordelijkheid van alleen de it-afdeling, werd de keuze voor een bi-oplossing ook op de it-afdeling gemaakt. Ik pleitte er juist voor om de ingenomen stellingen te verlaten en om gebruikers samen met de it-afdeling de bi-implementatie te laten vormgeven. Dat houdt tevens de keuze voor de toegepaste technologie en de aan te schaffen tools in.
Indien gebruikers op een flexibele manier zelf door de data willen kunnen grasduinen, kan tegenwoordig worden volstaan met een moderne bi-oplossing op basis van olap-technologie. Het is duidelijk dat Coenen dit nog niet begrijpt. De oplossing van zijn bedrijf leunt nog steeds zwaar op traditionele rapportagetechnieken. Daarmee dwingen het zijn klanten tot een kostbare combinatie van technologieën om gebruikers de gewenste functionaliteit te bieden.
Microsoft heeft olap-technologie bereikbaar gemaakt voor een grotere groep gebruikers door een lage prijs te combineren met uitgebreide functionaliteit en schaalbaarheid. De vele referenties die Proclarity samen met Microsoft op het vlak van geïmplementeerde bi-systemen heeft, tonen aan dat succesvolle bi-implementaties vaak niet meer hoeven te kosten aan licenties en onderhoud dan enkel de jaarlijkse onderhoudskosten van de traditionele bi-oplossingen zoals Business Objects en andere leveranciers die aanbieden. De kosten die klanten kwijt zijn bij de koppeling van twee systemen belopen een veelvoud van de kosten die samengaan met de aanschaf van een systeem dat vanaf het begin in nauwe samenwerking is ontwikkeld. Dat is waarom laatstgenoemde oplossingen worden gebruikt door bedrijven als Reckitt-Benckiser (deze cpg-gigant verkoopt circa negen miljoen producten per dag in 180 landen), dat zijn ceo en 2.500 managers, verkopers en ander personeel via de Proclarity-oplossing inzicht biedt in alle voor hun functie noodzakelijke gegevens, op het passende niveau en met de mogelijkheid tot op regio-, product- of winkelniveau en tot op de minuut te analyseren.< BR>
 
Jeroen Hovinga, marketingmanager Proclarity

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs