Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Klant controleert reputatie dienstverlener niet

16 maart 2010 - 10:24ActueelWerkplek & Beheer

Klanten vragen niet naar het aantal mislukte projecten bij een ict-dienstverlener. Als ze dat wel zouden doen, zouden ze wellicht niet met de dienstverlener in zee gaan. Dat concludeert Nico Beenker na 25 interviews met ict-opdrachtgevers, ict-dienstverleners en materiespecialisten. Hij schreef hierover het boek Lead IT or Lose IT. Uit Beenkers onderzoek blijkt dat het ene dienstenbedrijf het andere niet is. Bij het ene faalt 92 procent van de projecten, bij het andere gebeurt dat bijna nooit.

Het verschil in kwaliteit bij de dienstverleners heeft te maken met de bedrijfscultuur van de organisatie. ‘Bedrijven waarbij er sterk toezicht is op de kwaliteit van de dienstverlening doen het beter dan anderen’, zegt Beenker. ‘Over het algemeen zijn dat de grote internationale dienstverleners. Bij het doorsnee dienstenbedrijf is er minder aandacht voor kwalitatieve procedures. Er worden vaker dezelfde fouten gemaakt. Er zijn bijvoorbeeld weinig maatregelen om projecten op de rails te houden. Daaraan zie je dat de interne governance niet goed is geregeld.’

Beenker concludeert dat 53 procent van de projecten voor de implementatie van standaardpakketsoftware deels of volledig faalt. 80 procent van de projecten mislukt voordat de informatietechnologie in beeld komt. De problemen worden niet veroorzaakt door technische problemen, maar door onduidelijkheid in de communicatie en het dichttimmeren van alle onzekerheden in het selectie- en implementatieproces.

Definitieverschil

Klant en opdrachtgever hebben overigens een andere definitie van projectfalen, merkte Beenker. ‘Vaak worden tijdens een project nieuwe afspraken gemaakt tussen klant en opdrachtgever over meerwerk. De opdrachtgever houdt vast aan deze afspraken en heeft daarom een veel rooskleuriger beeld van het project. Het project voldeed immers aan de nieuwe afspraken. De klant vindt echter dat de nieuwe afspraak niet het eerste plan was en vindt dat het project is mislukt.’

Het boek Lead IT or Lose IT biedt naast praktijktheorie en het onderzoeksverslag dertien praktische hulpmiddelen voor het leiden van projecten voor de implementatie van standaardpakketsoftware.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Werkplek & Beheer

    Microsoft jaagt prijzen M365-abonnementen tot 33 procent omhoog

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs