Uit onderzoek bij 130 Amerikaanse en Europese ondernemingen door Forrester Research blijkt dat 38 procent zijn aankoopbeslissing op milieuvriendelijke criteria baseert. Vorig jaar stond dat percentage nog op 25, volgens een vergelijkbaar onderzoek in april.
De hoofdreden om groene it-oplossingen te kiezen is geld besparen. Slechts 15 procent van ondernemingen in het onderzoek geven aan dat ze daadwerkelijk een milieuvriendelijk it-beleid hebben. Een kwart van de ondervraagden is bezig met het maken van een groen plan, terwijl 39 procent nog overweegt er één op te stellen.
Volgens Christopher Mines, vice president bij Forrester, is duidelijk dat fabrikanten hun marketing boodschap en oplossingen op deze trend moeten instellen. Steve Brazier, president bij kanaalexpert Canalysis, heeft echter een kanttekening: "Zolang hardware na twee jaar al oud is en er dus een soort wegwerpmentaliteit bestaat in de it-industrie zou ik voorzichtig zijn mijn groene intenties te veel te benadrukken."
Een abstract van het Forrester rapport is beschikbaar online.