Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Terminologie vaak oorzaak uitstel pc-aankoop

10 juli 2003 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable/Data News
Redactie Computable/Data News

Veel aspirant pc-kopers begrijpen de terminologie van ict-leveranciers niet en stellen hun aankopen uit. Dit zegt chipontwikkelaar AMD op basis van een studie onder meer dan 1500 consumenten in China, Japen en de VS.

Slechts 3 procent van alle respondenten haalde een tien op tien in een (multiple choice) technologiekquiz die peilde naar begrippen als MP3, megahertz of Bluetooth. Slechts 65 procent wist wat het begrip megahertz betekent.
 
De studie legde het verband bloot tussen kennis van technologie en de neiging tot aankoop ervan. Hoe minder iemand de technologie begrijpt, hoe meer hij neigt zijn aankoop uit te stellen. Zo stelde 40 procent van de respondenten dat ze de aankoop van een pda uitstellen omdat dergelijk toestellen als te complex wordt ervaren.
 
"De technologiesector spendeert jaarlijks in de Verenigde Staten meer dan 10 miljard dollar aan reclame", aldus vice president corporate marketing Patrick Moorhead van AMD. "Maar wat is het nut daarvan als de helft van onze potentiële klanten het begrip megahertz niet kent, terwijl de term in nagenoeg alle advertenties naar voor wordt geschoven." Hij vindt dan ook dat de sector zijn terminologie dringend moet bijstellen en meer richten op de gebruiker. "De klant moet de voordelen kunnen begrijpen van technologie."
 
Moorhead vindt het misleidend dat technologie-leveranciers uitpakken met kloksnelheid als verkoopsargument, daarmee verwijzend naar grote concurrent en marktleider Intel. "Opdat de consument voldoende kan begrijpen wat een pc kan betekenen voor hem, moet er een objectieve standaard komen waarmee pc’s onderling vergeleken kunnen worden, onafhankelijk van de verschillende componenten die onder de motorkap zitten."
 
Uiteindelijk moet de klant een antwoord krijgen op de vraag: "Wat kan ik nu meer doen met mijn nieuwe pc tegenover mijn oude?" En dat liefst uitgelegd in een begrijpelijke taal!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    3 reacties op “Terminologie vaak oorzaak uitstel pc-aankoop”

    1. Hete Post schreef:
      12 juli 2003 om 17:39

      AMD zegt wel meer,
      –
      maar AMD is ook geen marktleider,
      het gaat trouwens niet zo goed met AMD,
      misschien moeten ze dat gene wat ze uitspreken…,
      is maar een keertje “voor zich houden…”
      –
      Misschien gaat het in de toekomst dan een stukje beter?!

      Login om te reageren
    2. Ruud Worm schreef:
      14 juli 2003 om 10:20

      Hete Post heeft het kennelijk ook niet begrepen.
      Zijn verhaal is al net zo onbegrijpelijk en warhoofdig als de meeste reclames en dat geldt heus niet alleen voor PC-reclames. Jammer, dat niemend meer de moeite neemt zich te verplaatsen in de problemen en wensen van de klandizie. Zou het daarom zo slecht gaan in onze ICT-branche?

      Login om te reageren
    3. PB schreef:
      14 juli 2003 om 14:15

      Ik kan de resultaten alleen maar onderschrijven en ik denk dat iedereen die bijv.ouders heeft die een computer hebben gekocht, dit ook doen.
      Hoeveel intern geheugen? 20 Gigabyte
      Hoe snel is de computer? 1.2 Megabyte
      etc etc
      Aan de andere kant moeten verkopers hier veel meer service op bieden

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs