Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consultancy bij outsourcing; noodzaak of luxe?

30 oktober 2011 - 20:334 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
dr. Bernhard van Oranje
dr. Bernhard van Oranje

Als bedrijven en publieke ondernemingen besluiten delen van hun ict te outsourcen, dan wordt in een groot aantal van de gevallen een onafhankelijk adviesbureau ingeschakeld. Je kunt je de vraag stellen of dit institutionele luiheid is of een verstandige keus. Ik meen een verstandige keus.

De eerste stap in het adviesproces moet zijn vaststellen of outsourcing een oplossing biedt voor de problematiek die men ervaart. De tweede stap zou zijn vast te stellen welke delen van de ict-omgeving geoutsourced moeten worden en in welke volgorde. Veelal wordt begonnen met het outsourcen van de infrastructuur en pas in een later stadium wordt ook het beheer van applicaties uitbesteed. Bij dit laatste dient de vraag zich aan of het verstandig is, om de bedrijfskritische applicaties zelf te blijven beheren en de applicaties voor de ondersteunende processen uit te besteden aan derden.

Dan moet de vraag worden beantwoord: welke potentiële bedrijven schrijven we aan. Meestal zal er eerst worden begonnen met een Request for Information (RfI), die na een eerste selectie wordt gevolgd door een Request voor Proposal (RfP). Elk jaar worden door diverse adviesburo’s outsourcings monitors uitgegeven waarin de klanttevredenheid per dienstverlener wordt genoemd. Een andere overweging is om bedrijven aan te schrijven met wie men nu al zaken doet als detacheringsbedrijf en/of systemintegrator. Hierbij dient wel te worden aangetekend dat een goede 'detacheerder' niet altijd een bedrijf is dat goede 'outsourcing services' levert. Dat is echt een ander kunstje en wellicht food for thought in een andere column.

In elk geval zullen criteria worden opgesteld waaraan partijen moeten voldoen en deze criteria dienen verwoord te worden via vragen in de RfI en vervolgens te worden vertaald in beoordelingscriteria in de RfP. De volgende stap is het uitzetten van een fatsoenlijke eenduidige vraag in de markt. Daar schort het nog wel eens aan. Verkeerde vragen leiden tot verkeerde antwoorden en daarmee tot verkeerde besluiten.

De beantwoording moet worden beoordeeld en gewogen en zal na nog enkele iteraties leiden tot de finale selectie die op zijn beurt weer wordt gevolgd door een soms langdurig en ingewikkeld proces van contractonderhandeling en -vastlegging.

Het zal duidelijk zijn dat veel kennis, tijd en ervaring nodig is om tot een goed proces te komen van besluitvorming, tot het outsourcen van ict, tot het afsluiten van een contract met een externe ict-partij.
En wat te denken van objectiviteit!! Vaak worden in dit soort processen kuddes met stokpaardjes bereden die niet altijd leiden tot de beste keuze. Een onafhankelijk adviesbureau is daarmee een belangrijke ondersteuner voor de uitbesteder, maar ook een zegen voor de ict-serviceprovider. Niets is vervelender dan met een onvolwassen partij om de tafel te zitten en toch graag zaken te willen doen.

Na de finale contractering is er ook een rol voor het adviesbureau weggelegd. De opdrachtgever zal een regiefunctie moeten inrichten tussen de business en de outsoucing servicepartner en de opdrachtgever kan veel profijt hebben van het adviesbureau bij de begeleiding van de transitiefase. Dit is een ingewikkeld proces waarbij activiteiten en kennis (en vaak mensen) moeten worden overgedragen aan de ict-dienstverlener. En ofschoon er een contract is, zal Murphys wet altijd op de loer liggen!

Last but not least zie ik ook een rol voor het consultancy bedrijf weggelegd in de tussentijdse evaluaties. Begeleiding en het beoordelen zonder emoties is hier ook een zegen voor zowel de opdrachtgever als de outsourcing servicepartij.

De conclusie is dan ook dat consultancybedrijven een goede boterham kunnen verdienen aan de begeleiding van het outsourcingproces en dat dit zeker geen luxe is of het compenseren van institutionele luiheid. Het is harde noodzaak waarbij veel kennis, ervaring en tijd kan worden ingewonnen door de opdrachtgevende partij.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    2 reacties op “Consultancy bij outsourcing; noodzaak of luxe?”

    1. Ad Gerrits schreef:
      5 november 2011 om 19:46

      Ik ben het helemaal eens met de auteur dat een goede derde partij de kans op succesvolle outsourcing vergroot. Wat ik een beetje mis, is aandacht voor bijsturing nadat de outsourcing heeft plaats gevonden. Want ook na goede keuzetrajecten blijkt dat het in praktijk regelmatig minder goed uitpakt dan vooraf is ingeschat. Zowel voor klant als aanbieder trouwens. Ook daarvoor geldt dat een deskundige derde partij daarbij nuttig kan zijn als ‘objectieve bemiddelaar’.

      Login om te reageren
    2. Reza Sarshar schreef:
      5 november 2011 om 21:26

      Ik mis in dit verhaal de aandacht aan een aantal zaken:

      1- In het haalbaarheidsonderzoek een plan B met vooral kosten als je na x jaar outsourcing wil terug gaan naar je eigen infra.

      2- Onder aandacht brengen dat het vergelijken van de offertes om tot een keuze te komen zeer moeilijk is. Op welke punten ga je eigenlijk de offertes beoordelen?

      3- SLA, SLA, SLA en nogmaals SLA is het pijnpunt. Ik lees hier in dit artikel niks over. Hoe ga je dit opstellen als je een goede dienstverlening verwacht tegen acceptabele kosten?

      Of de consultancybedrijven hiervoor nodig zijn, ja dat denk ik ook. Bij een echtscheiding heb je ook een advocaat nodig om de zaak goed af te ronden.

      Laten we hopen dat je al voor je scheiding een goede huwelijksvoorwaarden(SLA)opgesteld had, anders……

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs