Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Einde van Skype en FaceTime in zicht?

21 oktober 2014 - 08:523 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Tom van der Geer
Tom van der Geer

Een jarenlang gesteggel over videocodecs, een standaard die op uiteenlopende manieren wordt geïnterpreteerd en waar nog steeds aan wordt geschaafd en twee ‘browsergrootmachten’ (Apple en Microsoft) die de boot afhouden. Het leest nu niet bepaald als een succesverhaal. En toch ben ik van mening dat WebRTC voor een ontwrichting gaat zorgen die nog lang zal nagalmen in de wereld van ‘Real-Time Communications’.

Web Real-Time Communication (WebRTC) is een nieuwe browsertechnologie die oorspronkelijk uit de koker van Google komt. Het protocol stelt softwareontwikkelaars in staat om – met behulp van eenvoudige Javascript api’s en html5 – webapplicaties voor spraak- en videogesprekken en p2p-bestandsuitwisseling te bouwen die direct in de browser zijn te gebruiken. Mooie voorbeelden van ‘browser-to-browser’-communicatie met WebRTC zijn Jitsi Meet (meet.jit.si) en Talky (talky.io). Met een gateway-oplossing is het mogelijk om via WebRTC te communiceren met bestaande communicatienetwerken, zoals reguliere telefonie- of VoIP-oplossingen. Zo werkt het Nederlandse PushCall aan een mogelijkheid om direct vanuit je browser naar een callcenter te bellen. Voor de bezoeker van een website wordt de drempel om contact op te nemen nog lager, waarmee de businesscase snel is gemaakt.

Niet echt vernieuwend

Nu is (video-) bellen, chatten en bestanden delen via de browser niet echt vernieuwend te noemen. Er zijn echter een aantal gebieden aan te wijzen waarop WebRTC zich duidelijk onderscheidt van bestaande oplossingen voor realtime communicatie. Op de eerste plaats is dat de eenvoud waarmee een gesprek kan worden opgezet. Waar je bij applicaties als Microsofts Skype en Apple Facetime eerst de software moet downloaden en mensen moet uitnodigen of een uitnodiging moet accepteren om een gesprek te kunnen voeren, volstaat bij WebRTC het delen van een link of het klikken op een knop in een website. Zo moet het voor klanten van een webshop mogelijk zijn om met een druk op de knop een videoverbinding op te zetten met een support- of salesmedewerker. Dat is toch een stuk eenvoudiger dan eerst vriendjes moeten worden.

Een ander gebied waarop webRTC zich onderscheidt, is de veiligheid van de verbinding. WebRTC heeft veel standaarden geleend uit de sip (session initiation protocol)-wereld, maar voor de veiligheid van de verbinding is de lat vervolgens wel een stuk hoger gelegd. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruik van encryptie: waar dat binnen sip nog optioneel is, is dat binnen WebRTC verplicht gesteld voor zowel de signalering als de medialaag. Ook op het vlak van ‘connection establishment’ omarmt WebRTC een aantal geavanceerde technologieën die ervoor moeten zorgen dat de verbinding ook onder ongunstige netwerkomstandigheden succesvol kan worden opgezet.

Technologie-adoptie

Ook met de adoptie van de technologie in webbrowsers gaat het de goede kant op. WebRTC wordt nu al ondersteund door Opera, Firefox en Google’s Chrome, dat ook de standaard webbrowser is op mobiele apparaten met een recente versie van Android. Twee dominante webbrowsers ontbreken in dat rijtje: Safari en Internet Explorer. Microsoft heeft weliswaar interesse getoond in WebRTC, maar vooralsnog ontbreekt WebRTC zelfs in de testversies van Internet Explorer. Apple is – net als Microsoft – wel betrokken bij de ontwikkeling van de standaard, maar heeft het ook nog niet in zijn mobiele- en desktopbrowsers opgenomen.

De afwachtende houding van Apple en Microsoft is eenvoudig te verklaren: als WebRTC een succes wordt, zal dat ongetwijfeld ten koste gaan van Apple’s Facetime en Microsofts Skype. En afhankelijk van de kwaliteit van de WebRTC-applicaties die beschikbaar komen, zal zelfs een zakelijke communicatietool als Microsoft Lync de ontwrichting voelen.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    5 reacties op “Einde van Skype en FaceTime in zicht?”

    1. Henri Koppen schreef:
      23 oktober 2014 om 10:25

      Toevallig veel over gehoord bij Cloud Architect Alliance meeting begin Oktober.

      Potentie spat er vanaf. Ben heel benieuwd wat dit gaat brengen en wie de killer (browser)-app maakt die het op de kaart zet.

      Er zijn nog wel wat technische hobbels die volgens mij genomen moeten worden, maar dat gaat echt wel gebeuren.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      23 oktober 2014 om 13:28

      Ook van gehoord dan in het kader van html5, lijkt me interesante techniek die vooral de performance van webbased toepassingen kan boosten (sorry Henri, geen webservice met soap elende dus)
      Echter ik voorzie ook een unieke oppertunity voor spammers en aanverwante onwenselijkheden.
      Iedere webpagina kan immers volgestopt worden met een kort beschikbare server die in die korte tijd even flink feest gaat vieren.
      Hoop dat google dit wel heeft voorzien.

      Login om te reageren
    3. Eijkel schreef:
      23 oktober 2014 om 16:25

      Zou de acceptatie van WebRTC net zo snel gaan als die van WebP en WebM?

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      24 oktober 2014 om 12:11

      De drive hierachter zie ik in de inbouw bij webshops. Daar zal amazon wel weer als eerste komen.
      Het maakt als klant een verschil of je direkt met een persoon kunt spreken.

      Hoe het met de authentificering gaat lijkt me nog een punt, want die moet naar 2 kanten werken om “nepklanten” en “nepverkopers” te voorkomen. Zoals Pascal opmerkt, het moet geen spammerfeest worden.

      Ik kijk uit naar de eerste toepassingen op grote schaal.

      Login om te reageren
    5. Willem Steenbeek schreef:
      5 november 2014 om 10:33

      Wij van Talqs hebben een belknop ontwikkeld voor op websites van bedrijven. Dit biedt websitebezoekers de mogelijkheid om met een klik vanaf hun computer of tablet te bellen naar een bedrijf.

      Tevens worden mensen gered uit eindeloze telefonische keuzemenu’s. Via een visuele beslis boom kunnen gebruikers direct op de juiste knop kunnen klikken om zo met de juiste persoon binnen een bedrijf telefonisch contact te hebben.

      Om spam te voorkomen wordt er gebruikers een maximaal aantal keer bellen per uur opgelegd. Aan de andere kant moeten bedrijven zich registreren en hun betalingsgegevens invoeren voordat zij via de belknop gebeld kunnen worden.

      Zeer binnenkort gaat het aan het grote publiek worden getoond als verschillende aanzienlijke bedrijven de eerste pilots starten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs