Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Duitse KPN-dochter: meer omzet uit mobiele reclame

23 juni 2008 - 09:07ActueelCloud & InfrastructuurKPN

De mobiele dochter van KPN in Duitsland verwacht dat telefoontikken op termijn een minderheid van de omzet op zullen leveren. E-Plus kopieert de bedrijfsmodellen die op het web reeds gangbaar zijn: omzet uit reclame en inkomsten delen met partners.

Dat zegt de baas van E-Plus, Thorsten Dirks, in een vraaggesprek met de Financial Times Deutschland. Zijn bedrijf heeft te maken met data-abonnementen tegen een vaste prijs en met beltarieven die amper duurder worden. De grote groei van de omzet zit niet in de bel- en datadiensten, dus Dirks zoekt alternatieven. Zoals velen uit de branche met hem.

Op middellange termijn verwacht de bedrijfsleider dat nog niet de helft van de omzet nog afkomstig zal zijn uit tikken en bits. In een eerder interview gaf hij aan dat dat volgens hem over 5 jaar is.

Volgens Dirks zal zijn bedrijf in toenemende mate omzet genereren uit reclame op mobiele telefoons. Dat kan uit samenwerkingsverbanden of tekstadvertenties tussen zoekresultaten komen, zoals Google, Nokia en Yahoo al proberen. Aangezien Nokia niet eigen is aan dit soort activiteiten, pleegde het een overname, lanceerde een advertentienetwerk en bewerkt de creatieve markt eigenhandig. Yahoo opereert overwegend via partnerschappen, Google handelt vooral autonoom.

Wat nog ontbreekt op de markt volgens de Duitse baas zijn reclame-uitingen en -modellen die speciaal voor het mobiele umfeld zijn ontworpen. Hij legt de bal daarvoor bij reclamebureaus en creatievelingen.

E-Plus is er ook toe bereid zijn klantenbestand toegankelijk te maken voor adverteerders en producenten. Als klanten daar toestemming voor geven, dan wil E-Plus geanonimiseerde profieldata verstrekken. Op basis daarvan kunnen de adverteerders aanbiedingen sturen naar die mobiele bellers. In ruil daarvoor zou de klant gratis belminuten kunnen krijgen. Dit concept ligt overigens ten grondslag aan het bedrijfsmodel van de mobiele operator Blyk, die dit najaar in Nederland verschijnt.

Bron foto: leonardlow (CC)

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs