Kleine bedrijven zien ICT nog als noodzakelijk kwaad, terwijl middelgrote en grotere bedrijven ICT als cruciaal en een middel tot concurrentievoordeel zien. Er is ook een duidelijk verschil in uitbesteding van ICT te zien.
Waar kleinere en grotere bedrijven al een deel van de ICT-processen uitbesteden, beheren middelgrote bedrijven hun ICT omgeving vaak nog zelf. Dit gevarieerde beeld komt voort uit een online onderzoek van IS Interned Services en Reed Business Media onder meer dan 2000 MKB-ondernemers. "De resultaten geven ons het beeld van onderschatting van het belang van ICT in het bedrijfsleven", aldus Arjan Steevels, algemeen directeur van IS Interned Services. Opvallend is dat voor veel MKB-ondernemers ICT nog voornamelijk een ondersteunende rol heeft in het bedrijf. Terwijl zij ook aangeven dat bij het uitvallen van hun ICT omgeving het bedrijf plat ligt.
Automatisering
Bij de bedrijven met minder dan 100 medewerkers, is accountancy het meest geautomatiseerd. Bij bedrijven die groter zijn, komt HRM/salarisadministratie op de eerste plaats. Ondanks alle media-aandacht voor CRM en projectmanagement software, scoren deze twee processen opvallend laag onder de respondenten. De mate van automatisering verschilt van branche tot branche. Horeca, detailhandel en vrije beroepen, zijn minder geautomatiseerd, in tegenstelling tot groothandel, IT en zakelijke dienstverlening.
Problemen met ICT
Meer dan drie kwart van de respondenten geeft aan dat de automatisering van het bedrijf beter kan. Bij bedrijven tussen de 20 en 100 medewerkers valt dit percentage zelfs hoger uit, rond de tachtig procent. De problemen met ICT zijn volgens de resultaten voornamelijk te wijten aan de complexiteit van de materie. Andere oorzaken vallen samen met de gebruiksvriendelijkheid en netwerkproblemen. Toch geeft meer dan de helft aan redelijk ‘ICT minded’ te zijn.
Outsourcing
Op het gebied van outsourcing is een groot verschil te zien in de redenen om de ICT uit te besteden. Voor kleinere onderneming wordt het vaak ingegeven door het ‘gemak’. Naarmate de onderneming groter en daardoor de ICT meestal ingewikkelder wordt, komt de behoefte aan expertise van een externe partij meer naar voren. Voor alle respondenten is dankzij de operationele kosten ook kostenbeheersing aangegeven als reden tot outsourcing. Voor de keuze van ICT-leverancier zijn kwaliteit en betrouwbaarheid doorslaggevend.
Het onderzoek
IS Interned Services realiseert en beheert bedrijfskritische ICT-oplossingen. Samen met Reed Business Media, o.a. uitgever van het maandblad Bizz, stelde de ICT-dienstverlener een enquête op over de rol van ICT voor de moderne MKB-ondernemer en zijn ervaring hiermee. Aan het online onderzoek namen 2.340 ondernemers deel, waaronder 254 zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Zoals verwacht bestond tweederde van de respondenten uit ondernemingen met 1 tot 19 deelnemers. Het merendeel van die bedrijven, heeft 0 tot 5 ICT’ers in dienst.