Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Oog voor cultuur en communicatie essentieel

11 juni 2009 - 10:14OpinieWerkplek & Beheer
Age-Jan van der Meer
Age-Jan van der Meer

Uit interviews met meer dan driehonderd executives komt naar voren dat herstructurering van (onder andere) de ict-functie hoog op de agenda staat. Outsourcing is hierbij één van de opties. Uit het onderzoek komt naar voren dat uitbesteding van ict-diensten aan bedrijven in andere landen (offshoring) lang niet altijd naar tevredenheid verloopt.

Uitbesteding van ict-diensten naar andere landen leidt regelmatig tot complicaties als gevolg van cultuurverschillen en communicatieproblemen. Het onderzoek laat zien dat 33 procent van de organisaties ontevreden is over de ict-diensten die naar andere landen zijn uitbesteed. Van deze ontevreden organisaties geeft 67 procent aan dat cultuurverschillen de belangrijkste oorzaak zijn  en 46 procent wijst vooral op communicatieproblemen. Verrassend is dat cultuurverschillen twee keer zo vaak als probleem worden genoemd dan het niet aan de verwachtingen voldoen van het uitbestede systeem.

Uit het onderzoek blijkt dat het moeilijk is culturele en communicatieproblemen te overwinnen. Technische problemen kunnen veelal met extra geld en capaciteit worden opgelost, maar dit werkt niet voor het overbruggen van cultuurverschillen. Om deze verschillen te overbruggen en te komen tot een succesvolle relatie met de buitenlandse service provider, is het allereerst nodig om te accepteren dat er verschillen zijn en om vervolgens te investeren in de kennis van de wederzijdse culturen. Open en eerlijke communicatie is essentieel, evenals het direct bij de start van de relatie maken van heldere afspraken over doelstellingen, mijlpalen en sancties. Hierdoor worden fouten in de communicatie voorkomen en worden wederzijds duidelijke en realistische verwachtingen geschapen.

Meer over

Offshoring

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs