Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Closed loop-systeem steekt it-operaties in nieuwe jas

11 juli 2023 - 13:205 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Arunava Bag
Arunava Bag

Waar het concept closed loop en autonome it-operaties in de VS terrein wint, moet het in Nederland en België nog voet aan de grond krijgen. Des te interessanter om te kijken naar de mogelijkheden van closed loop-systemen binnen it-operaties.

Kort gezegd heeft een closed loop-benadering het potentieel om bedrijfsprocessen te optimaliseren, automatiseren en verbeteren. Dit zorgt ervoor dat systemen in realtime gemonitord kunnen worden, downtime wordt verminderd, er kostbare tijd vrijkomt bij werknemers en organisaties concurrerend kunnen blijven.

Dit klinkt als een droomscenario. Waarom maken we nu dan nog geen gebruik van closed loop-systemen binnen it? Dat heeft te maken met de silo’s waarin veel organisaties nog werken. Dagelijkse it-activiteiten zijn grofweg onder te verdelen: incidentbeheer, niet-incidenttaken zoals service- en wijzigingsverzoeken, en datagedreven inzichten. Door de jaren heen hebben it-afdelingen capaciteiten opgebouwd om deze activiteiten zo goed mogelijk te beheren. En dat is gebeurd in verschillende fasen en silo’s met als gevolg dat ook elk team zijn eigen tools heeft gekozen en systemen ontwikkeld.

Het is niet makkelijk om zowel de verschillende teams als de machines of systemen met elkaar te laten communiceren. Nu zijn er vaak meerdere handshakes nodig om complexe problemen op te lossen en de end-to-end-taken te voltooien. Hierdoor ontstaan vertragingen. Ook komt het voor dat activiteiten dubbel worden gedaan, met synergieproblemen van dien.

Incidentbeheer

Bovenstaande is goed te illustreren door te kijken naar incidentbeheer. Het belangrijkste doel daarbij is het oplossen van het incident. Het proactief verminderen van incidenten staat op de tweede plaats. Om een incident snel en doeltreffend op te lossen, is een paar belangrijke capaciteiten nodig. Zo moet het incident op tijd worden gedetecteerd, valse waarschuwingen gefilterd, de bedrijfscontext begrepen en de hoofdoorzaak van het probleem achterhaald.

Nu worden deze stappen vaak uitgevoerd door verschillende tools. Detectie gebeurt door een of meerdere monitoring tools, validatie door een event management tool en triaging door weer een andere tool of handmatig. Wanneer de hoofdoorzaken dan zijn geïdentificeerd, worden de fixes uitgevoerd door vooraf samengestelde scripts, of soms zelfs handmatig.

Je kunt het vergelijken met estafette lopen. Soms valt het stokje, wordt het aan een verkeerd team of persoon overgedragen en wacht de derde loper tot de tweede klaar is. Je begrijpt, dit zorgt voor vertragingen onderweg.

In meer technische termen: naadloze integratie tussen meerdere tools kost veel tijd en moeite, en is soms helemaal niet mogelijk. Als er handmatige acties moeten worden ondernomen, neemt de tijd verder toe. Het hangt af van de vaardigheden en beschikbaarheid van de persoon die de taak oppakt.

Mean time

Door te werken met een tool of systeem met vooraf gebouwde integraties tussen de opeenvolgende mogelijkheden, is de kans groot dat incidenten sneller worden opgelost. Hierdoor nemen de mean time to detect (mttd) en de mean time to resolution (mttr) van problemen af.

Dit introduceert het relatief nieuwe concept van ai-ops, closed loop-systemen en autonome ondernemingen, waarbij incidenten veel sneller zijn te detecteren en op te lossen door één enkele tool met nauwe integratie tussen de stappen zoals monitoring, ruisonderdrukking, topologie, triaging en geautomatiseerde vaststellingen en collaboratieve triaging.

Laten we dit concept van closed loop-systemen doortrekken naar de andere twee delen binnen de dagelijkse it-activiteiten: niet-incidenttaken zoals serviceverzoeken, wijzigingsverzoeken, en it-operatie gerelateerde inzichten. Nu nog is het zo dat deze onderdelen binnen it-gebruik maken van eigen tools en systemen. Wanneer we overgaan op het gebruik van ai-ops en het closed loop-systeem, worden dagelijkse taken dus uitgevoerd door dezelfde tool als bij incidentbeheer. Dit betekent dat bepaalde taken automatisch worden opgepakt en uitgevoerd, zonder dat it-personeel ernaar hoeft te kijken. Zo wordt er tijd vrijgemaakt voor interessantere taken. Maar is er ook een lagere cost of ownership van al die verschillende tools. Er is nu nog maar één tool nodig voor de verschillende activiteiten.

Centrale plek

Het gebruik van één tool betekent ook dat data niet meer op allerlei verschillende plekken en in verschillende systemen in de organisatie leven, maar op een centrale plek bij elkaar worden gebracht. Dit zorgt voor een eenduidig beeld van de it-omgeving dat bedrijfsfuncties kan koppelen aan applicaties en infrastructuur. Daarnaast lost ai-ops proactief it-incidenten op zodra deze zich voordoen. Hierdoor transformeren de it-activiteiten van ondernemingen van traag en reactief naar wendbaar en proactief. Deze intelligente automatisering helpt niet alleen om bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen en nieuwe analysemogelijkheden te benutten. Ze worden ook slimmer naarmate je meer data en toepassingen implementeert. 

Deze schaalbare oplossing helpt uiteindelijk om de bedrijfsflexibiliteit te verbeteren door ervoor te zorgen dat er geen downtime is van kritieke applicaties. Ook helpt het inkomstenverlies te verkleinen door bijvoorbeeld proactief zakelijke transacties te bewaken en fouten in stamgegevens, prijsstelling of facturering te helpen verminderen, herstellen en voorkomen. Dit resulteert uiteindelijk ook in een betere klanttevredenheid.

Hoewel closed loop-concepten en -tools relatief nieuw zijn, zullen deze end-to-end-mogelijkheden aan populariteit winnen. Zeker met het oog op personeelstekorten kan een dergelijk systeem kostbare tijd bij werknemers vrijspelen, zodat zij zich op waardevollere en interessantere taken kunnen richten. Bovendien worden op deze manier de bedrijfsprocessen van de organisatie robuuster en efficiënter.

(Auteur Arunava Bag is cto EMEA bij Digitate.)

Meer over

Basisregistraties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Licentiestructuur van Microsoft 365 en Office 365 op de schop

    ai klusjes gig
    Data & AI

    Kort: Java en ai-tools vernieuwd, klusjes scoren (en meer)

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    Data & AI

    Kort: Innobrix wint Google-prijs, anonieme ai helpt zorg nog meer (en nog meer)

    Data & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    Overheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs