Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Onderzoek: duurzaam werken verhoogt winstmarge

06 april 2009 - 09:163 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogramma’s realiseren hogere winstmarges, blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC. De winstmarges die deze bedrijven realiseren, zijn ruim 2 procent hoger dan hun branchegemiddelde.

Volgens het onderzoek hebben bedrijven met een proactieve duurzaamheidsstrategie een betere uitgangspositie om onzekere marktomstandigheden te overleven. Zo geeft een meerderheid aan te verwachten een bovengemiddelde winst te realiseren dankzij inspanningen op het terrein van duurzaamheid. IT wordt beschouwd als een belangrijk instrument om zulke initiatieven aan te sturen. Zeven op de tien organisaties benadrukken dat IT een cruciale rol speelt bij de beperking van de milieubelasting van hun bedrijfsactiviteiten.

"Organisaties die duurzaamheid verankeren in hun strategie en kernactiviteiten, zorgen ervoor dat hun organisatie de uitdagingen aankan waarmee zij in deze onzekere tijd worden geconfronteerd", zegt Marianne Hewlett, senior vice president Marketing en Communications van Atos Origin in Nederland. "Atos Origin probeert zelf door het hele bedrijf heen duurzame projecten te implementeren en ondersteunt klanten zo dat zij alle duurzame kansen kunnen grijpen."

Duurzame initiatieven leveren directe zakelijke voordelen op. Zulke initiatieven resulteren in lagere kosten en hogere inkomsten, een meer efficiënte inzet van bedrijfsmiddelen en stellen bedrijven in staat hun voorsprong op concurrenten te behouden. Ook draagt duurzaam ondernemen bij aan een versterking van de merkwaarde, klantwaarde en investeerderswaarde, terwijl het milieu tegelijkertijd zo min mogelijk wordt belast.

Duurzaamheid dient verankerd te zijn in het DNA van organisaties om ervoor te zorgen dat het strategische model ‘future proof’ is. De inzet van een ‘Maturity Model’ kan bijdragen aan het tussentijds evalueren van bestaande projecten. De meeste organisaties zitten vast in een structuur waardoor zij reactief optreden naar aanleiding van externe factoren, zoals bij de naleving van regelgeving. Uit het onderzoek blijkt wel dat steeds meer toonaangevende bedrijven deze reactieve aanpak inruilen voor een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid.

De overstap naar een gedegen duurzaamheidsstrategie begint met een belangrijke overgangsperiode waarin operationele veranderingen centraal staan. Veranderingen die in het teken staan van verbetering van de product life cycle. Bedrijven die deze fase uit de weg gaan, lopen het risico op een achterstandspositie ten opzichte van de concurrentie.

Voor de effectieve implementatie van operationele veranderingen moet worden geïnvesteerd in mensen, processen en techniek. Technologie speelt hierbij een cruciale rol, vooral op het gebied van modellering en optimalisering van bevoorradingsketens, inkoop en supplier relationship management, evenals het beheer van de product life cycle.

Het onderzoek is van toepassing op de manufacturing en retail. De analyse is gebaseerd op enquêtes onder topmanagers en directieleden van 165 bedrijven en diepte-interviews met 12 bedrijven en brancheverenigingen in Europa.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Netwerk uitbreiden
    OpinieCarrière

    De wet van Moore op arbeid (en de dynamische regulering van de markt)

    R&D
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Subsidieregeling digitale innovatie voor het mkb

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Slaap lekker

    ActueelOnderwijs

    Deze 10 ict-projecten zetten het onderwijs op z’n kop!

    ActueelOverheid

    Annulering presentatie Digitaliseringsstrategie klap voor Szabó

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs