Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogramma’s realiseren hogere winstmarges, blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC. De winstmarges die deze bedrijven realiseren, zijn ruim 2 procent hoger dan hun branchegemiddelde.
Volgens het onderzoek hebben bedrijven met een proactieve duurzaamheidsstrategie een betere uitgangspositie om onzekere marktomstandigheden te overleven. Zo geeft een meerderheid aan te verwachten een bovengemiddelde winst te realiseren dankzij inspanningen op het terrein van duurzaamheid. IT wordt beschouwd als een belangrijk instrument om zulke initiatieven aan te sturen. Zeven op de tien organisaties benadrukken dat IT een cruciale rol speelt bij de beperking van de milieubelasting van hun bedrijfsactiviteiten.
"Organisaties die duurzaamheid verankeren in hun strategie en kernactiviteiten, zorgen ervoor dat hun organisatie de uitdagingen aankan waarmee zij in deze onzekere tijd worden geconfronteerd", zegt Marianne Hewlett, senior vice president Marketing en Communications van Atos Origin in Nederland. "Atos Origin probeert zelf door het hele bedrijf heen duurzame projecten te implementeren en ondersteunt klanten zo dat zij alle duurzame kansen kunnen grijpen."
Duurzame initiatieven leveren directe zakelijke voordelen op. Zulke initiatieven resulteren in lagere kosten en hogere inkomsten, een meer efficiënte inzet van bedrijfsmiddelen en stellen bedrijven in staat hun voorsprong op concurrenten te behouden. Ook draagt duurzaam ondernemen bij aan een versterking van de merkwaarde, klantwaarde en investeerderswaarde, terwijl het milieu tegelijkertijd zo min mogelijk wordt belast.
Duurzaamheid dient verankerd te zijn in het DNA van organisaties om ervoor te zorgen dat het strategische model ‘future proof’ is. De inzet van een ‘Maturity Model’ kan bijdragen aan het tussentijds evalueren van bestaande projecten. De meeste organisaties zitten vast in een structuur waardoor zij reactief optreden naar aanleiding van externe factoren, zoals bij de naleving van regelgeving. Uit het onderzoek blijkt wel dat steeds meer toonaangevende bedrijven deze reactieve aanpak inruilen voor een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid.
De overstap naar een gedegen duurzaamheidsstrategie begint met een belangrijke overgangsperiode waarin operationele veranderingen centraal staan. Veranderingen die in het teken staan van verbetering van de product life cycle. Bedrijven die deze fase uit de weg gaan, lopen het risico op een achterstandspositie ten opzichte van de concurrentie.
Voor de effectieve implementatie van operationele veranderingen moet worden geïnvesteerd in mensen, processen en techniek. Technologie speelt hierbij een cruciale rol, vooral op het gebied van modellering en optimalisering van bevoorradingsketens, inkoop en supplier relationship management, evenals het beheer van de product life cycle.
Het onderzoek is van toepassing op de manufacturing en retail. De analyse is gebaseerd op enquêtes onder topmanagers en directieleden van 165 bedrijven en diepte-interviews met 12 bedrijven en brancheverenigingen in Europa.