Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Kwart minder online gokkers door naderend verbod op ongerichte gokreclame

30 juni 2023Innovatie & Transformatie

Het aankomende verbod op ongerichte reclame voor online casino’s en sportweddenschappen zal leiden tot een daling van het aantal nieuwe gokkers met bijna een kwart. Gokbedrijven mogen per 1 juli niet langer via buitenreclame, televisie, radio of (dag)bladen nieuwe klanten werven, terwijl ruim 23% van hun klanten juist via deze routes in contact kwam met de online casino’s en aanbieders van sportweddenschappen.

Uit onderzoek onder ruim 6500 Nederlanders in opdracht van Meneer Casino, een vergelijkings- en nieuwswebsite in de casinosector, blijkt dat van iedereen die online gokt of gegokt heeft 4% zich hiertoe heeft laten verleiden door reclame in de buitenruimte. 2,9% gaf aan naar aanleiding van reclame in tijdschriften/kranten te zijn gestart. Voor radioreclame ligt dit op 2,4% en voor televisiereclame op bijna 14% (alles tezamen ruim 23%).

‘Omdat het reclameverbod betrekking heeft op de kanalen waarlangs ongeveer 23% van de gokkers is bereikt, zal de verwachte afname van het aantal nieuwe spelers ook in die orde van grootte liggen’, aldus Martin van Geest, hoofdredacteur bij MeneerCasino.com en opdrachtgever van dit onderzoek.

Meerderheid gokkers stopt ook weer

Van alle consumenten die ooit online zijn gaan gokken naar aanleiding van advertenties in de buitenruimte of in de media is het merendeel (bijna 65%) inmiddels weer gestopt.

‘Door reclame proberen veel mensen eens een online gokje uit, maar de meesten stoppen daarna weer met spelen’, zegt Van Geest.

Vrienden, familie en collega’s

Het aankomende verbod legt ook beperkingen op aan de vorm en targeting van online reclames/advertenties. De enige vorm van ‘reclame’ die volledig buiten schot blijft door de wetgeving is mond-tot-mondreclame. Uit het onderzoek blijkt dat spreken met vrienden, familie en collega’s voor bijna 38% van de consumenten het opstapje is geweest naar online casino’s en sportweddenschappen (ter vergelijking, voor het online kanaal is dit ongeveer 40%).

Door het reclameverbod zal mond-tot-mondreclame na 1 juli nog belangrijker worden, denkt Van Geest: ‘Bij online gokken draait het om vertrouwen: is het casino eerlijk, krijg je je winst uitbetaald? Consumenten gaan daarbij vaak af op de ervaringen van vrienden, familie en kennissen.’

Over dit onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van MeneerCasino.com, een vergelijkings- en nieuwswebsite in de casinosector, onder 6561 respondenten van Peil.nl. 737 respondenten gaven aan online te gokken, of dit ooit gedaan te hebben. De in dit bericht gebruikte percentages zijn gebaseerd op laatstgenoemde groep van 737 personen. Het onderzoek en de gebruikte cijfers zijn terug te vinden op https://meneercasino.com/persbericht-gokreclame-verbod.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs