Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Week 22 – 2002

30 mei 2002 - 22:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Fred van der Molen
Fred van der Molen

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wat kost een meter glasvezel? Geeft Kazaa het op? Wat zei Ballmer ook alweer?

Wat kost een meter glasvezel?
….iets meer dan 30 euro. Voor dat geld kun je tegenwoordig uit failliete boedels of via overnames best aan een glasvezelnetwerk komen, hoewel de aanlegkosten boven de 300 euro per meter liggen. Iemand moet daar dus geweldig veel geld op verliezen. Dat klopt. Dat zijn namelijk de aandeelhouders van de ‘carriers’ (kabelboeren) die eind jaren negentig miljarden bij elkaar leenden om ‘pan-Europese’ en intercontinentale glasvezelnetwerken aan te leggen of kabelnetten op te kopen. Je kon toen al een forse overcapaciteit zien aankomen, maar door de dotcom-crisis en de stagnerende wereldeconomie overtrof de prijserosie de zwartste voorspellingen.
De markt verkeert in een diepe crisis. Hoewel er sinds 2000 al zo’n duizend kabelboeren zijn verdwenen, heeft dit op de prijserosie geen enkel dempend effect. Die bandbreedteprijzen zakten dit jaar weer met veertig procent. Voor carriers met torenhoge schulden is er daarom geen houden meer aan. ‘Zelfs’ het solide KPNQwest, eigenaar van 25000 kilometer glasvezel in Europa, is nu ook door het putje gezakt. De ‘shake-out’ gaat de komende maanden in verhevigde mate door en netwerken zullen voor een appel en een ei worden verkocht. Illustratief is het bod dat Hutchison uit Singapore bood voor het failliete Global Crossing, beurslieveling van weleer. Hoewel de curatoren een boekwaarde van 22 miljard dollar vaststelden, ging Hutchison niet verder dan een schamele 750 miljoen dollar. Het bod is niet geaccepteerd, maar de vraag is of de curatoren bij de uiteindelijke veiling meer ophalen. De snelle jongens van weleer worden opgekocht door de saaiste jongetjes van de klas. Het kan verkeren.

Geeft Kazaa het op?
… dat lijkt maar zo. Het Nederlandse Kazaa BV kondigde evenals concullega Streamcast vorige week aan de strijd tegen de platenindustrie te staken. Ze presenteerden zich als David in een ongelijke strijd tegen Goliath; ze kunnen de geldverslindende juridische gevechten met de muziekindustrie niet financieren. Lukt het de platenmaatschappijen daarmee na Napster ook de nieuwe kwelgeesten uit de markt te procederen? Dat staat nog te bezien. Kazaa gooit namelijk alleen in de VS de handdoek in de ring.
In Nederland heeft het Amsterdamse gerechtshof in een verrassende uitspraak bepaald dat Kazaa zelf geen auteursrechten overtreedt, omdat het slechts software ter beschikking stelt. De uitkomst van het beroep bij de Hoge Raad is nog volkomen ongewis. Een voor Kazaa positieve uitspraak kan niet anders dan grote internationale consequenties hebben.
Maar afgezien daarvan. Kazaa is sinds de verkoop van diens Kazaa.com aan Sharman Networks vrijwel een lege huls. Met een veroordeling van Kazaa is Kazaa.com nog niet uit de lucht. De oprichters spelen een sluw spel verstoppertje. In de VS neemt partner Briljant de onderliggende Fasttrack-technology niet in licentie van Kazaa, niet van de nieuwe eigenaar Sharman Networks, maar van het onbekende Blastoise. Zelfs bij een gunstige uitspraak van de Hoge Raad zal de muziekindustrie voorlopig op jacht blijven.

Wat zei Ballmer ook alweer?
… dat Windows van de markt gehaald zou moeten worden als de eisen van de negen ‘dissidente’ staten worden ingewilligd. Eén van de eisen in het voortslepende anti-trustproces tegen Microsoft is dat Windows ook zonder applicaties als Explorer en Messenger moet kunnen worden geleverd. De negen doorprocederende staten zien dit als een belangrijke maatregel om de concurrentie te herstellen tot op het niveau voordat Microsoft startte met illegale concurrentievervalsende activiteiten.
Volgens Ballmer betekent dit niet minder dan een ramp, niet alleen voor Microsoft maar ook voor de klanten. Het zou onmogelijk zijn ‘duizenden’ – waar dat enorme aantal vandaan kwam is nooit opgehelderd – varianten van Windows goed te ondersteunen en te onderhouden.
We zijn nu een paar maanden verder en wat blijkt? Er blijkt toch heel wat mogelijk: in de komende update van Windows XP (servicepack 1) wordt het mogelijk om de iconen van Internet Explorer, Outlook Express, Media Player, and Messenger te verbergen. De onderliggende software blijft weliswaar aanwezig, maar Microsoft maakt het computerleveranciers en gebruikers makkelijker om software van andere fabrikanten te gebruiken. Deze handreiking zou conform de schikking zijn die Microsoft eerder trof met het Amerikaanse departement van Justitie en een aantal staten.
Gelijktijdig gaat de monopolist wat doen aan Windows XP’s aanhoudende pogingen om gebruikers te bewegen Passport te gebruiken. Of dat voldoende is voor de Europese Commissie, is de vraag. De bezwaren gaan namelijk verder dan het verplichtende karakter van Passport. De Commissie onderzoekt of de wijze waarop Microsoft persoonlijke informatie verzamelt en doorgeeft aan derden, in strijd is met de privacywetgeving. Daarmee is weer een onderdeel toegevoegd aan het Europese antitrust-onderzoek tegen Microsoft dat inmiddels al weer drie jaar duurt. Misschien moeten we de idee opgeven dat aan processen tegen Microsoft een eind komt. Keer op keer blijkt dat elke concurrentieverhogende maatregel bevochten moet worden.

 
Fred van der Molen

Meer over

NetwerkenP2PTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs