Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sex, leugens en moraal

17 juni 1999 - 22:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Martijn Hoogeveen
Martijn Hoogeveen

Het web wordt volwassen. Het gaat niet slechts over sex, maar ook over het ontmaskeren van leugens en het ontwikkelen van een morele meetlat. Het schofferen van gebruikers bijvoorbeeld door een slechte responstijd te bieden, kan niet langer. Dat is te merken aan het ontstaan van steeds meer onafhankelijke sites waar de prestatie van het Web op de voet gevolgd en weergegeven wordt.

Zo houdt Keynote.com een Dow Jones-achtige graadmeter bij door de gemiddelde prestatie te meten van een mandje van veertig internationale top-sites. De index schommelt tussen de 6 en 12 seconden gemiddelde responstijd. Yahoo.com is op het moment van schrijven vijf weken een top 5 site, die qua prestatie regelmatig op de eerste plek te vinden is. Ivis doet een soortgelijke prestatiemeting voor de sites van Nederlandse host-providers en internet-aanbieders. De discussies over of er wel of niet eerlijk gemeten wordt, zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden aan dit soort meetsites. Staan de meetpunten wel of niet gunstig opgesteld ten opzichte van de eigen host? Is de steekproef wel representatief?
Het Web wordt volwassen, maar in de regel is er nog veel mis aan websites. Zeker als het gaat om het optimaliseren van de responstijden van een site, en de indexeerbaarheid van sites ten behoeve van opname in zoekmachines. Wanneer je erg tevreden bent over je website, rijdt hem dan even de website-garage in dan wordt je direct geconfronteerd met een aantal handige, gratis tips. Hoe goed zijn de plaatjes gecomprimeerd? Zijn er voldoende ‘meta tags’ met trefwoorden en omschrijvingen opgenomen ten behoeve van zoekmachines? Hoe netjes wordt de Html-syntax gevolgd? Zijn er dode verwijzingen en wordt er wel bladerprogramma-onafhankelijk geprogrammeerd? Het is altijd weer fantastisch te merken dat een simpel webprogrammaatje toch heel wat aardige tips weet te produceren voor een webmaster.
Waar het site-exploitanten echt om gaat is bezoek genereren. Veel host-providers bieden gebruikersstatistieken zoals Mkstat als onderdeel van hun hostingpakket, hoewel veel lokale host-providers zoals Vuurwerk maar beperkt slagen in het leveren van goede site-statistieken. Op dat moment is Nedstat een uitkomst. Nedstat heeft recent de 3.0-versie van haar succesvolle statistische sites uitgewerkt. Het succes is gebaseerd op eenvoudige, inzichtelijke weergaven van bezoekgegevens, en een gratis aanbod voor particulieren. De kwetsbaarheid van het online meten van statistieken blijkt uit enkele kritische reacties van webmasters, dat de Nedstatcomputer niet altijd bereikbaar is, waardoor er metingen uitvallen.
De grootste ergernis van adverteerders is dat ze voorgelogen worden over bezoekersaantallen door de vele site-exploitanten, die zich schamen over hun beperkte bereik. Multiscope is een Nederlandse poging om op basis van onafhankelijke bereikgegevens met behulp van een panel van circa zevenhonderd internetters maandelijks de top-100 van Nederlandse sites te berekenen. Inzicht in de representativiteit van het Multiscope-panel is niet verkrijgbaar, en de maandelijkse handelingen die panelleden moeten verrichten doen vermoeden dat er veel afhakers zijn. Het zou goed zijn wanneer bijvoorbeeld Summo en Nipo met serieuze alternatieven zouden komen. Summo doet al jaren bereiksonderzoek op het gebied van traditionele media.
Het Web wordt volwassen, en dat blijkt ook uit het feit dat er niet alleen een prestatie- en een commerciële meetlat voor websites ontstaat, maar ook een morele meetlat. IBM heeft aangegeven alleen te adverteren op sites die een privacy-verklaring af willen geven. Dit is niet onterecht, gezien de wildgroei in de handel in e-mailadressen en het veelvuldig spammen door met name sites uit de VS. Het blijkt overigens dat websites, die hun gebruikers meedelen hoe ze met hun persoonsgegevens omgaan, het beter doen dan sites die een dergelijke verklaring niet opgenomen hebben op de site. Met de toename aan nieuwe webwinkeliers met volstrekt onbekende namen voor de klant, ontstaat er ook behoefte aan een waarborg voor de commerciële betrouwbaarheid van de winkelier in de vorm van certificering. Over certificering wordt door verschillende aanbieders van e-commerce-oplossingen nagedacht. Maar de realiteit laat zich niet dwingen aangezien er op dit gebied nog geen dominante spelers zijn in Nederland.
Het Web wordt volwassen. In de politieke arena gaan er steeds meer stemmen op om website-exploitanten aan een keurmerk te onderwerpen, om te garanderen dat er geen erotische, gewelddadige of criminele informatie aangeboden wordt. Dit gaat verder dan waartoe winkeliers of uitgevers in de fysieke wereld verplicht worden. Dus het zal er voorlopig wel niet van komen. Zeker omdat het toepassen van webfilters zoals Cyber Patrol en Net Nanny al redelijke hulpmiddelen zijn voor ouders die hun kinderen willen beschermen. De filters werken echter alleen perfect wanneer website-exploitanten hun medewerking verlenen door informatie van een label te voorzien. Zolang er echter geen eenduidige standaard is en een gerespecteerde autoriteit ontbreekt die de standaard invoert en bewaakt, zullen site-exploitanten niet actief meewerken. Zo volwassen is het Web dus nog niet: voorlopig blijft het sex en leugens versus de moraal.
 
Om de vier weken schrijft prof. dr. Martijn Hoogeveen over de beste Internet-sites rond een interessant IT-onderwerp. Reageer s.v.p. via het discussieforum internet: https://www.computable.nl/discussie. Alle URL’s met verwijzingen staan in Computable Online: https://www.computable.nl/internet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs