Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bedrijven die investeren in duurzame groei realiseren hogere winstmarges en substantiële kostenbesparingen

18 oktober 2010 - 14:295 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieAtos

Bedrijven die investeren in duurzame groei realiseren hogere winstmarges, omdat de productie van duurzame producten goedkoper is dan conventionele producten en forse besparingen worden gerealiseerd in energie- en watergebruik en het reduceren van de CO2-uitstoot. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Corporate Responsibility in the Boardroom ’ van het Atos Consulting Trends Institute.

In het onderzoek komen koplopers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aan het woord over de aanpak en resultaten van duurzame groei. Zonder uitzondering benadrukken deze ‘frontrunners’ dat hun strategie op het gebied van duurzaamheid heeft geresulteerd in betere bedrijfsprestaties.

Het onderzoek is gebaseerd op 23 interviews met het topmanagement van vooraanstaande Nederlandse bedrijven in uiteenlopende sectoren. Variërend van multinationals tot non profit-organisaties en van elektriciteitsleveranciers en telecombedrijven tot afvalverwerkers, tot een koffieteler en een bierbrouwerij. "Het onderzoek biedt inzicht in de drijfveren, aanpak en resultaten van koplopers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ter inspiratie van bedrijven die nog onderweg zijn in hun groei naar duurzame volwassenheid", vertelt Tom Dogterom, Principal Consultant van Atos Consulting. "Deze kopgroep is erin geslaagd kernactiviteiten te verbinden met duurzame doelstellingen. Met betere bedrijfsprestaties als tastbaar resultaat."

Hogere marges, meer efficiency en kostenreducties
Zo benadrukken de meeste bedrijven dat de waarde van duurzame producten groter is dan traditionele producten. "Vrijwel alle deelnemers realiseren hogere winstmarges door te investeren in duurzaamheid", aldus de thought leader sustainability Dogterom. "Zo levert duurzame groei geld op in termen van kostenreducties en een groeiend marktaandeel van groene producten. De kosten aan de inkoopzijde dalen, de efficiency neemt toe en de verkoopwaarde van producten stijgt. Zo is 75 procent van producten die op basis van nieuwe duurzame criteria opnieuw worden ontworpen goedkoper in productie. Het rendement van duurzame gebouwen is dankzij forse besparingen op energie en watergebruik 16 procent hoger dan conventionele gebouwen."

Drijfveren
Uit het onderzoek blijkt dat de CEO’s van de koplopers overtuigd zijn van het feit dat er iets fundamenteel moet veranderen om de voedsel- en grondstoffenschaarste en de klimaatverandering het hoofd te bieden. Als belangrijkste oorzaak noemen zij de groei van de wereldbevolking, de enorme groei van het bruto nationaal product en de stijging van de welvaart. Dogterom: "Als de huidige productwijze wordt voortgezet, lopen de ecologische en economische systemen onherroepelijk vast. Gemeenschappelijk is de overtuiging dat het zo niet door kan gaan. Sommige bedrijven geven hieraan invulling door eerst in kaart te brengen welke negatieve milieueffecten het gevolg zijn van de eigen bedrijfsvoering om vervolgens hun organisatie te transformeren naar verantwoorde groei. Samenwerking binnen de keten – tussen leveranciers, partners en klanten – is hierbij volgens een grote meerderheid onvermijdelijk."

Zo is bij het inkoopbeleid de rol van belang die leveranciers kunnen spelen bij het verduurzamen van processen. Vaak verwijzen de bedrijven naar het belang van co-creatie als synoniem voor het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen met hogere duurzame waarde. "Kennis delen is een belangrijk ingrediënt voor het in open source ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. De waarde hiervan wordt niet langer uitsluitend uitgedrukt in geld, maar in de toegevoegde waarde voor mens en milieu: People, Planet en Profit", benadrukt Dogterom. Veel bedrijven doen onderzoek naar hoe hun leveranciers kunnen bijdragen aan het ‘vergroenen’ van hun processen. "Vaak gaat dit gepaard met een proces om het aantal vaste leveranciers te beperken en partnerships aan te gaan met een selectief aantal vaste leveranciers. Investeren in duurzaamheid vraagt een inspanning die alleen beloond wordt door een langdurige en stabiele samenwerking. Dit resulteert in betere prestaties van leveranciers waarvan de opdrachtgever de vruchten plukt."

Investeren in een duurzame organisatie
Het welslagen van duurzame groei valt of staat met het creëren van draagvlak binnen organisaties. De medewerkers dienen het beleid te omarmen om het verschil te kunnen maken. De interne communicatie is bij veel bedrijven gericht op de middenlagen van het management met als doel medewerkers te betrekken bij het veranderproces. Zij stellen vast dat dit zeer positieve gevolgen heeft voor de cultuur in de organisatie. Gemiddeld zijn medewerkers meer tevreden en voelen zij zich sterker verbonden met de organisatie. Dit levert besparingen op in termen van ziekteverzuim en een stijging van de productiviteit.

Rapporteren over duurzame groei
De koplopers concluderen unaniem dat het noodzakelijk is concrete doelen te stellen en de voortgang hiervan te meten op basis van heldere KPI’s. Vrijwel alle organisaties beschikken over managementsystemen voor kwaliteit, veiligheid en milieu. De meeste ondernemingen leggen over hun duurzame prestaties verantwoording af in maatschappelijke jaarverslagen op basis van de normen van het Global Reporting Initiative, dat in 1997 op initiatief van de Verenigde Naties in het leven is geroepen. Het duurzame karakter van producten en diensten wordt nu vooral zichtbaar gemaakt door labels. Van Fair trade, het FSC-keurmerk en Energy Star tot certificaten als ISO 14001 en de CO2-prestatieladder. Steeds meer bedrijven verrichten echter zelf onderzoek naar de specifieke productkenmerken op CO2-uitstoot of energiegebruik. In de toekomst gaan algemene labels en normen steeds vaker vergezeld van concrete cijfers om de duurzame prestaties van producten of diensten eenvoudig te vergelijken.

Het boek is te bestellen op de Atos Consulting website.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs