Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Shared service center’ jaagt servicebeheer-markt aan

15 juli 2004 - 22:00AchtergrondData & AI
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Een groot deel van de leveranciers van software voor servicemanagement richt zich nog steeds op organisaties met meer dan honderd gebruikers. Dat concludeert onderzoeksbureau Independenttool na onderzoek in de Benelux.

Bij eerder onderzoek in december 2001 gaven de respondenten aan dat de onderkant van de markt nog niet verzadigd was. De verwachting was destijds dat de leveranciers van software voor servicemanagement hun aandacht zouden verleggen naar het mkb, maar het kleinbedrijf blijkt nog steeds niet interessant genoeg.
Ook de agrarische sector, toerisme en de bouw worden door de ondervraagden niet genoemd als aandachtsgebied. De inspanningen zijn vooral gericht op de overheid en de zakelijke dienstverlening.

Aantrekkende markt

Independenttool ziet een stijgende lijn aan de vraagkant in de markt voor servicemanagement. Dit komt door de aantrekkende economie, reorganisaties, fusies en vervangingsaankopen. Daarnaast groeit de vraag naar beheerhulpmiddelen ter ondersteuning van de ‘shared service centers’ die steeds meer organisaties inrichten.
Het inzetten van beheermiddelen in die centra brengt met zich mee dat de software ook voor facilitaire en personeelsprocessen worden ingezet. Er begint zich een trend af te tekenen waarbij producten voor servicebeheer steeds meer voor deze processen geschikt worden gemaakt. Opvallend hierbij is dat it-beheertools wel worden ingezet bij faciliteitmanagementprocessen, maar andersom niet.
Door het gebruik van de software in ‘shared service centers’ stijgt ook de vraag naar bi-tools (business intelligence). Hiermee is de grotere informatiestroom inzichtelijk te maken voor de eindgebruiker.

Trends

Opvallend is dat bij selectietrajecten vaker wordt gekeken of leveranciers van servicemanagement-producten visie hebben op de markt en zich durven positioneren. De ‘alleskunners’ worden door klanten niet meer op hun woord gelooft.
Independenttool voorziet de komende periode verdere integratie van systeemmanagement-producten, en meer nadruk op integratie met aanverwante hulpmiddelen als crm-applicaties en faciliteit- en hrm-producten. Daarnaast worden mobiele oplossingen belangrijk.
Door het toenemende gebruik in ‘shared service centers’ zal de koppeling met analytische rapportagetools een vlucht nemen.
Tot slot voorziet het onderzoeksbureau een toenemende vraag vanuit het midden- en kleinbedrijf en andere branches, zoals de zorg, industrie/chemie en de handel.< BR>

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs