Bij de keuze voor nieuwe ict-beheersoftware moeten organisaties zich niet laten verleiden tot het bereiken van perfectie. Ze kunnen zich beter richten op wat voor hen in de eerste fase het belangrijkst is en waar ze over een paar jaar willen staan. Dat zegt IT management architect Arvid Elstrodt van HP, naar aanleiding van een rapport van Forrester. Daarin wordt geconcludeerd dat ict-beheersoftware vaak weggegooid geld is.
Tientallen experts die deelnemen in het Computable-panel Beheer, beamen het onderzoek. Ook zij merken dat dergelijke software vaak verkeerd of onvolledig wordt toegepast en geven tips om organisaties te helpen bij de keuze van beheersoftware.
Elstrodt is een van de beheerexperts en vindt dat ict-beheersoftware bepaalde bedrijfsdoelstellingen dient te ondersteunen. ‘Werk dus altijd vanuit die doelstellingen: bepaal wat voor jouw organisatie in deze fase het belangrijkst is en kijk daarnaast waar je over een paar jaar naartoe wil. Ga vervolgens aan de hand van dit groeipad een invulling zoeken.’
Perfectie
Laat je niet verleiden tot het willen bereiken van perfectie, adviseert hij. ‘Richt je op dat wat de meeste resultaten oplevert met de minste kosten/inspanning. Kies daarbij voor software die zo open mogelijk is qua integratiemogelijkheden en ondersteuning biedt aan open frameworks zoals ITIL(v3).’
Moeten organisaties kiezen voor een algemeen beheerproduct of juist voor nichesoftware? Elstrodt: ‘Meer generieke software biedt als voordeel dat je niet bij iedere wisseling in je te beheren omgeving moet zoeken naar een andere tool. Het kan wel als nadeel hebben dat in sommige gevallen de ‘diepte’ niet zo groot is als gewenst.’
Organisatorische verandering
Tot slot wijst de IT management architect erop dat de implementatie van beheertooling voor 20 procent een technische aangelegenheid is, maar voor de overige 80 procent een organisatorische verandering betreft.
Lees ook de tien tips voor het kiezen van het juiste ict-beheerpakket