Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wat heeft de AVG ons in twee jaar gebracht?

11 juni 2020 - 08:593 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Ferdi van der Zwaag
Ferdi van der Zwaag

Op maandag 25 mei was het twee jaar geleden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland werd ingevoerd. Deze wetgeving heeft zaken ten goede veranderd en brengt gegevensbescherming onder de aandacht van iedereen, van C-level tot aan consument. Wat is de actuele stand van zaken, twee jaar na de invoering? Een blik op het verleden, heden en toekomst.

In een notendop: vanwege de AVG zijn juridische teams uitgebreid, is het aantal functionarissen voor gegevensbescherming gestegen en is het overleg met externe adviseurs voor gegevensbescherming gegroeid. Deze rollen zijn hard nodig om de naleving van de wetgeving te waarborgen. Daarnaast is de voltooiing van data protection impact assessments (dpia’s) bekend bij duizenden organisaties.

Wel is er nog een lange weg te gaan. Het naleven van de AVG is niet iets om af te vinken op een lijstje; het is een compleet framework om voortdurende inspanningen op het gebied van gegevensbescherming en cyberveiligheid te beoordelen.

Meer bewustzijn

De drijvende kracht achter het naleven van de AVG is een toegenomen bewustzijn rondom de verschillende rechten, zoals ook blijkt uit ons onlangs gepubliceerde ebook ‘Data protection and cyber security in a post-GDPR landscape’. Bedrijven zijn zich bewust van het belang en de risico’s van data binnen hun organisatie. Daarom voeren ze nu uitgebreide controles uit over de integriteit van de databeveiliging van een potentiële leverancier. Ze willen immers niet betrokken zijn bij een eventueel extern datalek. Consumenten zijn zich op hun beurt ook meer bewust van hun rechten rondom data, waarbij ze inzicht willen in beschikbare persoonsgegevens en bedrijven wijzen op eventuele fouten. Bedrijven moeten daarom gefocust blijven en hun databescherming op orde houden.

Een van de principes van de AVG is de noodzaak om oude data te verwijderen. Bepaalde soorten persoonsgegevens mogen bijvoorbeeld niet langer dan zeven jaar worden bewaard. Een handige tactiek is om een melding in te stellen wanneer gegevens op het punt staan ​​te ‘verlopen’. Met de juiste database zou het voor jouw it-team gemakkelijk zijn om een ​​actie te maken die een automatisch gegenereerde e-mail naar de data protection officer (dpo) stuurt wanneer de einddatum nadert. Zo wordt het naleven een stukje eenvoudiger gemaakt.

Gegevensminimalisatie en security

Dataverzameling is vrijwel elk jaar exponentieel toegenomen. The big four (Google, Apple, Facebook en Amazon) beschikken ieder over enorme hoeveelheden aan klantdata. Daardoor zijn we geneigd om te denken dat andere bedrijven dit op eenzelfde manier aanpakken. Maar hoe meer gegevens je opslaat, hoe groter het risico is waaraan je jezelf blootstelt. Een van de meest positieve trends, sinds de introductie van de AVG, is een tegenbeweging richting uitbundige dataverzameling. Slimme bedrijven hanteren een filosofie van ‘gegevensminimalisatie’: heb je de data niet nodig voor bedrijfsdoeleinden, verzamel deze dan ook niet.

Met alleen aandacht en bewustwording voor de AVG bereiken we nog geen compliance. Naleving vereist constante aandacht voor de juiste beveiliging. Het steeds veranderende karakter van technologie en van cyberdreigingen betekent dat een goede beveiligingsinfrastructuur essentieel is. It en de beveiliging van alle bedrijfsdata is slechts zo sterk als de zwakste schakel in je infrastructuur.

Ferdi van der Zwaag, team leader Benelux bij Kingston EMEA 

Meer over

PrivacySecurity by designSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs