Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Peter van Eijk

De kijk van Van Eijk: Belkosten in beweging

11 oktober 2007 - 22:00OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Bellen naar de VS kostte in het jaar 1970 rond de vijf gulden per minuut. Een knappe auto deed toen circa 7500 gulden. Dat betekende dat je voor de prijs van die auto ongeveer een etmaal lang kon bellen. Het was dus geen gek idee om naar je kantoor te gaan om daar een telefoontje te plegen in plaats van dat thuis te doen.

In 1990 was de prijs van een telefoonminuut naar de VS gezakt tot ongeveer anderhalve gulden. Een beetje nieuwe auto deed inmiddels ruim 30.000 gulden. Voor dat bedrag kon je toen dus ongeveer 2 weken aan de telefoon hangen, 24 uur per dag, inclusief de weekends.

In 2000 kon je voor de prijs van een nieuwe middenklasse auto ongeveer een jaar naar de VS bellen. Tegenwoordig, in 2007, kun je voor de prijs van een nieuwe auto een vaste internetverbinding nemen en daarover bellen. Het budget is genoeg om die verbinding voor de rest van jouw leven en dat van je kleinkinderen te huren. Het is dus tegenwoordig geen gek idee om je telefoontjes thuis te doen, in plaats van naar kantoor te gaan.

Als je naar de kosten van computerinfrastructuur kijkt, zie je ook dergelijke fascinerende verschuivingen tussen verschillende kostensoorten. Wat is relatief goedkoper, hardware of bandbreedte? Menskracht of machinecapaciteit? Servers of de koeling ervan? Tijdens de levensduur van een applicatie kunnen deze verhoudingen zo maar een factor 10 verschuiven. Dat betekent dat de keuzes die een paar jaar geleden optimaal waren, nu wel eens erg duur kunnen blijken. Tijd wellicht om ze eens te herzien. Zo is bandbreedte veel goedkoper geworden, zodat het vaker een goed idee is om servers uit bijkantoren te halen.

Wat ik me dan nog wel afvraag is het volgende. Is met de auto naar je werk gaan en onderweg bellen nu de ultieme efficiëntie of de ultieme verspilling?

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs