Business intelligence moet bedrijven voordelen opleveren, maar dat blijkt lang niet altijd het geval. Gebrek aan bi of verkeerde toepassing ervan kost grote bedrijven miljoenen euro’s omzetverlies. Dat stelt onderzoeksbureau Dynamic Markets.
Bedrijven uit de Fortune 500 lopen jaarlijks ongeveer 250 miljoen dollar omzet mis door slechte toepassing van bi (business intelligence). In veel gevallen draagt BI niet bij aan de verbetering van de bedrijfsvoering of heeft het geen impact op beslissingen op hoger managementniveau. Dat concluderen onderzoekers van Dynamic Markets aan de hand van onderzoek onder 218 managers van bedrijven uit de Fortune 500. Gemiddeld schatten de managers het omzetverlies van hun bedrijf door verkeerde toepassing van bi op 478.686 dollar.
De onderzoekers concluderen: "Hoewel veel organisaties over ruime bi-middelen en duizenden gebruikerslicenties beschikken voldoet de meerderheid van die middelen niet aan de verwachtingen en beloftes." Zo blijkt dat driekwart van de respondenten regelmatig beslissingen neemt zonder alle benodigde informatie te hebben ingezien. Twee derde van de ondervraagden zegt dat de informatie die ze krijgen achterhaald is of te laat wordt geleverd om nog van belang te zijn voor de besluitvorming. Een groep van 63 procent vindt dat bi-rapportages alleen worden aangehaald als referentie van beslissingen die al genomen zijn.
Mislopen
Driekwart van de leidinggevenden ontvangt nooit enige vorm van rapportage met voorspellingen over mogelijke problemen of risico's. 78 procent ontvangt zelfs geen enkele rapportage over mogelijke zakelijke kansen. Ruim de helft van de leidinggevenden erkent dat zakelijke kansen zijn misgelopen, of problemen onopgemerkt blijven omdat de juiste informatie niet op het juiste tijdstip beschikbaar is.
Het belang van BI
Hoewel managers zich bewust zijn van de problemen met de huidige toepassingen van bi, zijn ze zich wel bewust van de mogelijke voordelen van bi voor hun bedrijf. Daarbij heeft een real-time benadering de voorkeur boven onderzoek dat achteraf wordt uitgevoerd (retroperspectief).
Gevraagd naar de verbeteringen van bi voor de organisatie ziet 71 procent grote verbeteringen voor de service aan klanten. 72 procent denkt dat bi de bedrijfsprocessen efficiënter maakt en 65 procent verwacht dat het zal zorgen voor omzetgroei.
VS vs GB
Uit het onderzoek komt een aantal opvallende verschillen tussen de VS en Groot-Brittannië naar boven. Managers uit Groot-Brittannië ontvangen meer rapportages met specifieke informatie over hun bedrijfsonderdeel. Ook ontvangen ze een grotere afwisseling aan rapporten die van pas komen bij de dagelijkse tactische besluitvorming. In vergelijking met de Britse onderzoeksgroep voelen Amerikaanse managers zich meer verplicht tot het nalezen van alle informatie die ze krijgen toegespeeld, ook al is die niet direct gericht op zijn bedrijfsonderdeel.