Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Slechte BI kost bedrijven miljoenen

04 oktober 2007 - 08:423 minuten leestijdActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Business intelligence moet bedrijven voordelen opleveren, maar dat blijkt lang niet altijd het geval. Gebrek aan bi of verkeerde toepassing ervan kost grote bedrijven miljoenen euro’s omzetverlies. Dat stelt onderzoeksbureau Dynamic Markets.

Bedrijven uit de Fortune 500 lopen jaarlijks ongeveer 250 miljoen dollar omzet mis door slechte toepassing van bi (business intelligence). In veel gevallen draagt BI niet bij aan de verbetering van de bedrijfsvoering of heeft het geen impact op beslissingen op hoger managementniveau. Dat concluderen onderzoekers van Dynamic Markets aan de hand van onderzoek onder 218 managers van bedrijven uit de Fortune 500. Gemiddeld schatten de managers het omzetverlies van hun bedrijf door verkeerde toepassing van bi op 478.686 dollar.

De onderzoekers concluderen: "Hoewel veel organisaties over ruime bi-middelen en duizenden gebruikerslicenties beschikken voldoet de meerderheid van die middelen niet aan de verwachtingen en beloftes." Zo blijkt dat driekwart van de respondenten regelmatig beslissingen neemt zonder alle benodigde informatie te hebben ingezien. Twee derde van de ondervraagden zegt dat de informatie die ze krijgen achterhaald is of te laat wordt geleverd om nog van belang te zijn voor de besluitvorming. Een groep van 63 procent vindt dat bi-rapportages alleen worden aangehaald als referentie van beslissingen die al genomen zijn.

Mislopen

Driekwart van de leidinggevenden ontvangt nooit enige vorm van rapportage met voorspellingen over mogelijke problemen of risico's. 78 procent ontvangt zelfs geen enkele rapportage over mogelijke zakelijke kansen. Ruim de helft van de leidinggevenden erkent dat zakelijke kansen zijn misgelopen, of problemen onopgemerkt blijven omdat de juiste informatie niet op het juiste tijdstip beschikbaar is.

Het belang van BI

Hoewel managers zich bewust zijn van de problemen met de huidige toepassingen van bi, zijn ze zich wel bewust van de mogelijke voordelen van bi voor hun bedrijf. Daarbij heeft een real-time benadering de voorkeur boven onderzoek dat achteraf wordt uitgevoerd (retroperspectief). 

Gevraagd naar de verbeteringen van bi voor de organisatie ziet 71 procent grote verbeteringen voor de service aan klanten. 72 procent denkt dat bi de bedrijfsprocessen efficiënter maakt en 65 procent verwacht dat het zal zorgen voor omzetgroei.    

VS vs GB

Uit het onderzoek komt een aantal opvallende verschillen tussen de VS en Groot-Brittannië naar boven. Managers uit Groot-Brittannië ontvangen meer rapportages met specifieke informatie over hun bedrijfsonderdeel. Ook ontvangen ze een grotere afwisseling aan rapporten die van pas komen bij de dagelijkse tactische besluitvorming. In vergelijking met de Britse onderzoeksgroep voelen Amerikaanse managers zich meer verplicht tot het nalezen van alle informatie die ze krijgen toegespeeld, ook al is die niet direct gericht op zijn bedrijfsonderdeel.

 

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “Slechte BI kost bedrijven miljoenen”

    1. Bert Oosterhof, Director of Technology EMEA, Informatica schreef:
      12 oktober 2007 om 10:22

      Organisaties zetten Business Intelligence in om meerwaarde te creen, informatie is immers de sleutel tot succes. Uit het artikel ‘Slechte BI kost bedrijven miljoenen’ blijkt echter dat theorie en praktijk ook op dit vlak niet altijd samengaan.
      Business Intelligence wordt alleen een succes als het door alle managementlagen van een organisatie gebruikt wordt. Het onderzoek van Dynamic Markets toont dat dit niet het geval is, aangezien 75 procent van de respondenten nooit rapportage ontvangt met voorspellingen over problemen of risico’s.
      Maar ook met een organisatiebrede adoptie van een BI-systeem zijn bedrijven er nog niet. Om daadwerkelijk voordeel te behalen uit Business Intelligence moet het gebaseerd zijn op complete, bijgewerkte data van goede kwaliteit. Het gaat dan niet alleen om gestructureerde, maar ook om ongestructureerde data.
      Daarnaast moeten binnen de organisatie verantwoordelijkheden worden vastgelegd ten opzichte van het beheer van data. Om dit van bovenaf in goede banen te leiden wordt er bijvoorbeeld een Data Governance Officer of Chief Data Officer aangesteld. Uiteindelijk is een Enterprise Data Warehouse met data van hoge kwaliteit de bron voor succes.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    anoniem ai
    ActueelData & AI

    Kort: Anonieme ai helpt zorg nog meer, OpenAI-code nog beter (en nog meer)

    Agent op zoek naar productinfo
    ActueelData & AI

    Productinformatie-leverancier Icecat introduceert MCP-connector voor ai-agents

    ActueelData & AI

    Slechte datakwaliteit kost Benelux-bedrijven jaarlijks miljarden

    ActueelData & AI

    Surf: gebruik Copilot kan, maar wees voorzichtig

    ActueelData & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs