Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kwart van alle online aankopen mislukt

15 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Het aantal mensen dat wereldwijd via Internet aankopen doet, ligt inmiddels op tachtig miljoen, zo heeft Boston Consulting Group uitgerekend. Tegelijkertijd zijn de onderzoekers geschrokken van het feit dat maar liefst 28 procent van alle pogingen om een online-aankoop te doen mislukt.

De onderzoekers hebben eind vorig jaar twaalfduizend ‘webwinkelaars’ in Noord-Amerika ondervraagd. Tienduizend hiervan bleken met enige regelmaat via Internet producten aan te schaffen.
De reden voor het afbreken van een online-aankoop lopen sterk uiteen. Het kan zijn dat het gewenste product voor de bezoeker niet te vinden was. Maar ook kwam het voor dat men er niet in slaagde – bijvoorbeeld vanwege de traagheid van een procedure – om een transactie te completeren. Onder de 43 procent van alle webshoppers die wel eens met een mislukte aankoop te maken heeft gehad, zijn de klachten vooral dat pagina’s erg traag laden (49 procent van deze groep noemt deze klacht) of dat het gewenste artikel niet te vinden is (45 procent). Irritatie ontstonden ook doordat producten niet in voorraad bleken (32 procent) of omdat het systeem onderuit ging en de gehele sessie opnieuw begonnen moest worden (26 procent).
Dat zich problemen kunnen voordoen met e-commercie sites zal op zich niemand verbazen. Opmerkelijk is echter wel dat van de mensen die met mislukte transacties geconfronteerd werden, maar liefst 28 procent zegt dat men helemaal gestopt is met aankopen doen via het web. In het geval van een webshop die behoort tot een bedrijf dat ook over met fysieke winkels beschikt, is 6 procent zelfs zover gegaan dat men ook in die winkels niet meer wenst te kopen.
Eén van de conclusies van Boston Consulting Group is dan ook dat bedrijven veel meer dan tot nu toe het geval is zich bewust moeten worden van het feit dat online-activiteiten een significante impact kunnen hebben op hun meer traditionele operaties.
Het onderzoek geeft echter ook positieve resultaten. Van alle Internet-gebruikers heeft inmiddels 57 procent een online-aanschaf gedaan. Een gemiddelde webshopper heeft tien aankopen achter de rug met en heeft – gemeten over een jaar – voor 460 dollar producten aangeschaft.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Wat maakt een bedrijf een échte High Performer?

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs