De kleur van een tekst is van invloed op het besluitvormingsproces, zo blijkt uit onderzoek van HP naar kleurgebruik in geprinte materialen.
In het onderzoek, uitgevoerd in negen verschillende landen waaronder Nederland, kregen 2000 respondenten een aantal neutrale stellingen in verschillende tekstkleuren te zien [1]. 53 procent was het eens met een stelling in groen, terwijl dezelfde stelling in zwart slechts bij 39 procent tot een positieve respons leidde. Ook bleek een rode tekst drie keer meer extreme reacties, zowel positief als negatief, op te roepen dan een tekst in zwarte letters.
Als ’s werelds grootste leverancier van printproducten is het voor HP belangrijk inzicht te hebben in de invloed van kleur op besluitvormingsprocessen. Ook voor bedrijven zijn de onderzoeksresultaten en de voordelen van het gebruik van kleur interessant. Printen in kleur wordt steeds toegankelijker en betaalbaarder; inzicht in hoe kleur het best ingezet kan worden en het beoogde resultaat geeft, is daarbij cruciaal.
Kleurgebruik en ROI
Onderzoek door het Institute for Color Research [2] liet eerder al zien dat mensen binnen 90 seconden een mening vormen over een persoon, omgeving of product en dat 62 tot 90 procent van die indruk gebaseerd is op niets anders dan kleur. Het HP-onderzoek toont nu aan dat hetzelfde geldt voor de tekstkleur in een document. Slim kleurgebruik van kan bedrijven zelfs geld opleveren; door de juiste kleuren te gebruiken in bijvoorbeeld marketingmaterialen generen ze meer aandacht en positievere reacties."