Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
©

De impact van online reclame op het welzijn van kinderen door ESET

16 april 20246 minuten leestijdSecurity & AwarenessKey Communications

Hoewel reclame een belangrijk instrument is voor bedrijven, wordt de impact ervan op jongeren vaak over het hoofd gezien. Uit onderzoek blijkt dat jongeren, door de ontwikkeling van hun kritische redenering, meer door reclame beïnvloed worden dan volwassenen. We weten dat de gemiddelde tiener meer dan 8,30 uur per dag naar schermen kijkt en kunnen ons dus het aantal advertenties voorstellen dat hij/zij ziet.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren, door de ontwikkeling van hun kritische redenering, meer door reclame beïnvloed worden dan volwassenen. We weten dat de gemiddelde tiener meer dan 8,30 uur per dag naar schermen kijkt en kunnen ons dus het aantal advertenties voorstellen dat hij/zij ziet.

  Dit kan tot heel wat problemen leiden als het niet op de juiste manier beheerd en besproken wordt. Techgiganten staan ​​onder druk om advertenties die op kinderen gericht zijn volledig te verbieden. Maar wat zijn de risico’s?

1.       Normaliseren van ongepast gedrag  

  Een van de meest voorkomende risico’s is de blootstelling aan ongepaste inhoud, producten en diensten. Of het nu om X-rated materiaal of geweld gaat, dergelijke inhoud, zelfs op een onbewust niveau, kan afwijkend gedrag normaliseren en een vertekend beeld creëren van wat gepast is en wat niet.

  Onderzoek wijst uit dat langdurige blootstelling hieraan de ontwikkeling van de prefrontale cortex van de hersenen kan beïnvloeden! Dit kan leiden tot meer agressiviteit en remmend gedrag die een leven lang meegaan en ook later problemen kunnen veroorzaken.  

2.       Vervormde perceptie van de realiteit

  Reclameboodschappen, die kinderen doorgaans zonder voorbehoud accepteren, kunnen de perceptie van de wereld om hen heen vormgeven. Door de opkomst van influencers op platformen en de selectiviteit van online-inhoud presenteren advertenties vaak een geïdealiseerd beeld van de werkelijkheid dat de complexiteit van het dagelijks leven niet weerspiegelt. Beeldbewerkingssoftware, AI en filters stellen jongeren bloot aan een bevooroordeeld idee van hoe ze er ‘moeten’ uitzien, wat ze ‘moeten’ eten, hoe ze zich ‘moeten’ gedragen.

  Dit kan leiden tot onhaalbare verwachtingen, een laag zelfbeeld en een vertekend beeld van maatschappelijke normen. Daarop kunnen eetstoornissen, angst, slapeloosheid en depressie volgen. Ouders moeten kinderen helpen reclameboodschappen kritisch te beoordelen en een evenwichtig perspectief te ontwikkelen.

3.       Ongezonde gewoontes worden aangemoedigd

   Het doel van advertenties is het verhogen van de verkoop maar de aard van de gepromote producten of diensten is belangrijk bij het bepalen van hun potentiële impact op de jeugdconsumptie.

  Meer dan 85% van de tieners wordt blootgesteld aan junkfood-ads op Instagram, Facebook en Twitter. Onderzoek toont aan dat een verhoogde blootstelling aan deze producten rechtstreeks verband houdt met een verhoogde consumptie van voedingswaren met veel zout, suiker en vet. Deze advertenties zijn niet het enige probleem: alcohol en tabak, die stiekem op verschillende platformen gepromoot worden, kunnen ook tot slechte gewoontes leiden.

4.       In-app aankopen en financiële risico’s 

   Nieuwe tokens, punten, wapens, enz. in online games kunnen kopen, is een andere manier om kinderen als doelwit te nemen. Zelfs als het onschuldig lijkt, kan dit snel escaleren en aanzienlijke kosten teweegbrengen.

  Speciale spelfuncties, aanpassingen en virtuele valuta zetten kinderen aan om in apps echt geld uit te geven zonder de financiële gevolgen ervan volledig te begrijpen. Er zijn extreme gevallen waarin een kind onbewust €16.000 aan online aankopen uitgaf. Wat het bedrag ook is, deze extra uitgaven kunnen een probleem voor het gezinsbudget zijn en later zelfs tot een roekeloos bestedingspatroon leiden. 

5.       Beveiligings- en privacyproblemen  

  Sommige advertenties kunnen aanzienlijke veiligheids- en privacyrisico’s met zich meebrengen. Banners, afbeeldingen of microsites, ontworpen om malware of phishing te bevatten, brengen de toestellen en persoonlijke gegevens van kinderen in gevaar. Gerenommeerde bedrijven kunnen advertenties buitensporig opvolgen, wat leidt tot het verzamelen van gevoelige gegevens zonder ouderlijke toestemming zodat de privacy van kinderen in gevaar komt.

  Bescherming tegen deze risico’s vraagt sterke cyberbeveiligingsmaatregelen en ouderlijk toezicht. Tools voor ouderlijk toezicht (Parental control) kunnen erg handig zijn omdat men hiermee kan kiezen welke apps kunnen gedownload worden en welke websites toegankelijk zijn.

Jongeren helpen om advertenties op een gezonde manier te ‘consumeren’

Open gesprekken  
  Open dialoog en communicatie spelen een cruciale rol bij de ontwikkeling van een digitale cultuur en veerkracht. Door de potentiële gevaren van reclame met tieners te bespreken, kunnen deze doordachte keuzes maken over de manier waarop zij advertenties interpreteren. Met deze kennis en inzicht zijn ze beter in staat om de vertekende realiteit en het ongezonde gedrag te verwerpen dat verheerlijkt wordt in de advertenties die ze te zien krijgen. 

  Software voor ouderlijk toezicht is een waardevol hulpmiddel voor het beheren van de online-ervaringen van kinderen. ESET’s Ouderlijk Toezicht voor Android (ESET’s Parental Control for Android) biedt app-blokkering, web-filtratie en schermtijdbeheer. De digitale omgeving van kinderen wordt aangepast aan hun specifieke behoeftes en interesses. Deze tools zorgen, samen met proactieve communicatie voor een meer veilige onlineomgeving.

  Waakzaam ouderlijk toezicht, open communicatie en passende technologiestellen ouders in staat de risico’s te beperken en kinderen veilig en verantwoord inde digitale wereld te groeien . 

Voor meer informatie over de risico’s waarmee kinderen online worden geconfronteerd en hoe technologie hen kan helpen, ga naar  https://saferkidsonline.eset.com

Al meer dan 30 jaar ontwikkelt ESET® geavanceerde IT-beveiligingssoftware en -diensten om bedrijven, kritieke infrastructuur en consumenten wereldwijd te beschermen tegen steeds meer gesofisticeerde digitale dreigingen. Van endpoint- en mobiele beveiliging tot detectie en respons van endpoints, encryptie en multi-factor authenticatie, beschermen en bewaken ESET’s krachtige, gebruiksvriendelijke oplossingen discreet 24/7. Ze updaten in realtime de verdediging om ononderbroken gebruikers en ondernemingen te beveiligingen.

De constant veranderende bedreigingen vragen een schaalbare provider van IT-beveiliging zodat technologie veilig kan gebruikt worden. Dit wordt ondersteund door ESET’s R & D-centra over de hele wereld. Deze zetten zich in om onze gemeenschappelijke toekomst te ondersteunen. 

Voor meer informatie bezoek www.eset.com  of volg het nieuws op LinkedIn, Facebook, en X.

Om meer te vernemen over de ESET-oplossingen, bezoek https://www.est.com/be-nl/

 

Meer lezen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs