Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Web-strategieën

17 december 1998 - 23:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Martijn Hoogeveen
Martijn Hoogeveen

Het creëren van een sterk merk op het Web is zonder twijfel de meeste bepalende succesfactor voor een internetdienst. Bij boeken denken de meeste internetters aan amazon.com en tegenwoordig ook aan Barnes & Noble. Voor die laatste partij is het een ’tour de force’ geweest om bij Amazon langszij te komen.

Bij het online kopen van PC’s denken veel mensen aan Dell en tikken dell.com in, waarna ze inderdaad bij deze snelle groeier terecht komen. Dell.com is een sterke site, waarbij de verwijzing naar de goed uitgeruste belfabriek van Dell een ‘lethal weapon’ is voor de steeds onzeker wordende concurrentie. Apple is noodgedwongen in de VS ook begonnen met directe verkoop via Internet. HP en IBM zijn eveneens in beweging gekomen vanwege wegvallend marktaandeel in de PC-markt. Onder het geweld van fabrikanten die rechtstreeks verkopen, lijkt de rol van de tussenhandel en de detailhandel ten dode opgeschreven. Dat is slechts ten dele waar: de groothandel en de detailhandel hebben de uitdaging om zich toe te leggen op een breder portfolio, interactieve marketing en meer dienstverlening. Handelaren die niet veranderen, lopen grote risico’s, terwijl de levensvatbaarheid van detailhandel via het Web in de VS wordt geïllustreerd door een hele klasse aan nieuwe IT-webwinkels, die met superlage dollarprijzen stunten. TakeITnow.nl is een speler die de eerste steen in de Nederlandse IT-vijver gooit, door het openen van een webwinkel met 5-10 procent lagere prijzen dan gebruikelijk bij traditionele winkelketens. Zelfs inclusief afleveringskosten blijft het prijsvoordeel substantieel. TakeITnow treedt met de agressieve prijsstrategie in de voetsporen van amazon.com en cdnow.com. Maar er is natuurlijk veel meer voor nodig om als internetspeler een A-merkstatus te verkrijgen.
Wat zorgt ervoor dat een merk op internet een A-merk wordt? In het geval van cisco.com, amazon, altavista.com en cdnow heeft gratis publiciteit een zeer belangrijke rol gespeeld. Het is dus belangrijk om het vermogen om als eerste met een waardevol concept de internetmarkt te betreden te combineren met het vermogen om een gevoelige snaar bij de traditionele media te raken en een lieveling van de vakpers te worden. Wat daarbij soms helpt, is een vroege notering aan de Nasdaq, zoals bij Yahoo!. Beursanalisten praten nu eenmaal graag en veel over spectaculaire internetfondsen met het koersverloop van een alpengebergte. Daarnaast is ‘van bebrilde computer-nerd tot rijkste man ter wereld’ een mediagenieke variant op het aloude thema van de Amerikaanse Droom.
Een ander beproefd concept om op Internet een A-merk te vestigen is om als eerste gratis nieuwe software te verspreiden, die inspeelt op een brede behoefte in de markt. Netscape heeft zo zijn merk gevestigd. Microsoft heeft alle monopolistische registers moeten opentrekken om langszij te komen, met de bekende justititiële problemen tot gevolg. Ook Linux is dankzij de gratis verspreiding een uiterst populair besturingssysteem voor internet-servers geworden. Een derde voorbeeld is Pointcast, dat zijn naam gevestigd heeft door het verspreiden van een gratis screensaver voor een nieuwsdienst via de PC. De screensaver is op zijn retour, maar Pointcast kan in zijn zakelijke diensten uitstekend kapitaliseren op zijn A-merk.
Een variant op het marketingthema van gratis software is het aanbieden van een gratis internetdienst, waar over de gehele breedte van de markt behoefte aan is. De webgids van Yahoo!, de zoekmachines van Altavista en Excite, de gratis email-diensten van hotmail.com en freemail.nl, de gratis advertenties in classifieds2000.com zijn allemaal voorbeelden hiervan. Het marketingprincipe is eenvoudig: investeer eerst in merkbekendheid door het aanbieden van een gratis basisdienst en bedenk vervolgens hoe je de merkbekendheid kunt omzetten in klinkende munt.
Een irritante, maar nauwelijks uit te roeien tactiek om de eigen dienst onder de aandacht te brengen is ‘spammen’ naar nieuwsgroepen en e-mailadressen. Een wat sympathiekere variant is reclame via advertenties op webpaginas en in e-zines. Ondanks diverse pakketten om spam te weren, zoals Spammer Slammer, blijkt spam een goede respons op te leveren voor sex-sites en IT-aanbieders. Dit succes is analoog aan dat van de irritante telefoon marketing- en ‘direct mail’-bedrijven.
Veel van de bovenstaande interactieve marketing-strategieën illustreren hoe nieuwkomers, die het Web door en door begrijpen, dit kennisvoordeel weten om te zetten in merkbekendheid en vervolgens klinkende munt. Betekent dit dat gevestigde bedrijven geen kans maken? Nee! Het voordeel van bestaande bedrijven is dat ze al merkbekendheid genieten en forse marketingbudgetten tot hun beschikking hebben. Wanneer ze deze bewust aanwenden, kunnen ze door geïntegreerde promotiecampagnes – via tv, radio, krant, magazines, doelgroepbladen, Internet, en dergelijke – hun internetactiviteiten in samenhang met hun traditionele activiteiten continu onder de aandacht brengen van het publiek, en zodoende hun achterstand op pure internetbedrijven snel inlopen.
 
Regelmatig schrijft prof. dr. Martijn Hoogeveen over de beste Internet sites rond een interessant IT-onderwerp.
Reageer s.v.p. via het discussieforum Internet: https://www.computable.nl/discussie.
Alle URL’s van de genoemde sites staan in Computable Online: https://www.computable.nl/internet.

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs