Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Belastingdienst met MKO op verkeerde spoor

24 september 2024 - 11:293 minuten leestijdActueelOverheidAcICTBelastingdienst
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) heeft de Belastingdienst hard teruggefloten. De fiscus heeft een verkeerde aanpak gekozen voor Multikanaal Ontvangen (MKO), het project om inkomende berichtenstromen naar één nieuw systeem over te zetten. 

Een te grote nadruk op technische modernisering zit noodzakelijke verbeteringen voor burgers en bedrijven daarbij in de weg, zo blijkt uit onderzoek van AcICT. De Belastingdienst begon in 2018 met het moderniseren van het systeemlandschap dat de berichtenuitwisseling met burgers, bedrijven en overheden ondersteunt. MKO maakt daar deel van uit.

Op dit moment worden ontvangen berichten verwerkt door of het systeem Business to Business Integration (B2Bi, voor grote bestanden) of Message Handling Systeem (MHS, voor berichten kleiner dan 100 MB). Volgens AcICT ontbreekt de noodzaak om het MHS te vervangen, de software die wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het ontvangen en versturen van de aangiftes inkomstenbelasting en motorrijtuigenbelasting. Het college mist onderbouwing op basis van een businesscase. Dat is niet de eerste keer; het aantal projecten waarbij het AcICT geen duidelijke businesscase ziet, is niet meer op de vingers van één hand te tellen. 

Het advies is om het uitfaseren van MHS pas aan de orde te stellen wanneer er wel een businesscase is. Het systeem draait op dit moment stabiel en zonder veel incidenten, aldus het onderzoek. Bovendien is het in de praktijk aanpasbaar: nieuwe berichtenstromen kunnen in relatief beperkte doorlooptijd worden toegevoegd met configuratie en zonder wijzigingen in de programmacode.

Aansturing 

Daarnaast mist MKO, waarvan MHS naast B2Bi onderdeel van is, een overkoepelende aansturing om eenvoudig samen te werken met de ontvangende (belastingmiddel)ketens. Onvoldoende samenwerking leidt tot vertraging in de uitvoering van het project, maar ook tot gemiste verbeteringen in de dienstverlening aan burgers en bedrijven.

Het derde punt van kritiek is dat de grote nadruk op integrale generieke functionaliteit de voortgang belemmert. De Belastingdienst zet in op één generieke oplossing voor alle inkomende berichtenstromen. Dit beperkt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen de berichtenstromen en de afhandeling. Zo is de wijze van afhandeling van stromen nauwelijks gedocumenteerd. Of en welke stromen zich lenen voor generieke afhandeling is dus onduidelijk. Door uit te gaan van één generiek systeem voor alle inkomende berichten-stromen – voordat de benodigde eisen en wensen duidelijk zijn – ontstaat het risico op een omvangrijk en onnodig complex systeem.

Scope

Het Adviescollege adviseert de scope van het project MKO te beperken. In plaats van MHS te vervangen, kan de Belastingdienst zijn energie beter stoppen in een betere digitale dienstverlening. De Belastingdienst neemt de adviezen gedeeltelijk over en kiest voor een herziene aanpak voor het vervolg van MKO, zo blijkt uit een brief van staatssecretaris Folkert Idsinga (Belastingdienst) aan de Tweede Kamer. Neemt niet weg dat de fiscus niet met de vervanging van MHS wil wachten totdat er een businesscase is. Ze acht het noodzakelijk de huidige voorzieningen stapsgewijs te moderniseren. Want als MHS niet binnen een jaar of vijf is vervangen, komt de continuïteit van de dienstverlening in gevaar, zo werpt de fiscus tegen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    GroenLinks-PvdA wil vaste rol voor Defensie in digitale besluitvorming  

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    2 reacties op “Belastingdienst met MKO op verkeerde spoor”

    1. dino schreef:
      24 september 2024 om 13:55

      Maaaaar er wordt hard gewerkt lees ik altijd in artikelen over ICT belastingdienst.
      Goedbedoelde prut altijd, maar ja, in ieder geval dee ieder zn best denk ik dan.

      Echter:
      “Het college mist onderbouwing op basis van een businesscase. Dat is niet de eerste keer; het aantal projecten waarbij het AcICT geen duidelijke businesscase ziet, is niet meer op de vingers van één hand te tellen. ”

      Dus er wordt hard gewerkt aan iets waar men zin in heeft.
      Wel goed voor het werven van nieuwe collega’s: “u gaat werken in een goeddraaiend team aan dingen waar u zin in heeft”
      Misschien wel realistisch om meedere aspecten mee te geven in de stories tijdens refinement. De leukigheid bij het realiseren. Want zeg nou zelf : wie gaat er nu suffe stories implementeren, alleen omdat ze belangrijk zijn. Noem het bevlogen pragmatisme : whats in it for me.

      Businesscase is zowiezo overrated. Wie neemt de belastingdienst IT nu nog serieus ? Je zal er maar werken, jaren.. en jaren..
      Ik begrijp het wel hoor. Het beste er van maken dan. Leuker kun je het niet maken, maar je kunt wel de leukste maken.

      Login om te reageren
    2. Jack Jansonius schreef:
      29 september 2024 om 12:16

      De vraag is of de belastingdienst ook maar ergens wel op het goede spoor zit.

      Neem nu de afhandeling van de toeslagenaffaire.

      https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2538586-onorthodoxe-maatregel-dienst-toeslagen-wil-gedupeerde-ouders-afkopen

      Je mag toch aannemen dat alle gegevens waarop de toeslagen destijds zijn toegekend en alle gegevens die betrekking hebben op de medogenloze terugvorderingen zijn terug te vinden in de verschillende silo’s (want niet onder architectuur gebouwd) van de belastingdienst.

      Maar dan zou je met het opstellen van een intelligent beslissingsscript op basis van beslissingstabellen en database queries die afhandeling toch in één keer geautomatiseerd voor alle ouders kunnen uitvoeren?

      Zo’n script maak je niet in enkele dagen, maar beslist wel in enkele weken.

      Het brevet van onvermogen is vooral de aanhoudende focus op datagedrevenheid en bedrijfsregels/wetteksten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs