Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Pleidooi voor gegevensbeheer

12 december 2024 - 16:083 minuten leestijdOpinieData & AIAdobe
Carl Maas
Carl Maas

BLOG – Hoewel data-governance meer dan ooit een strategische noodzaak is om naleving van regelgeving, innovatie, de relevantie van ai en consumentenvertrouwen te combineren, verwaarlozen we haar. Een nalatigheid die niet kan blijven voortduren.

Voorkomen is beter dan genezen. Dit adagium gaat zeker op voor data-governance. Data-governance is hét beperkende en saaie onderwerp, hoezeer de data privacy officers er ook een hekel aan hebben, een vak dat in grote bedrijven de neiging heeft zich te verspreiden, en terecht.

Data-governance is het bijna verborgen onderdeel van aanbestedingen, het onderdeel dat verplicht is maar waar adverteerders zo min mogelijk tijd aan willen besteden. Maar data-governance is net zoiets als de warming-up aan het begin van een wedstrijd, een verzekering voor het geval je fiets wordt gestolen, of op het gebied dat ons bezighoudt, cyberbeveiliging. Data-governance vergt een investering van tijd, geld en teams die zich op de lange termijn terugbetaalt – bescherming tegen de risico’s van inbreuken op de regelgeving en niet-naleving van de toestemming van de consument.

Soorten risico’s

Er zijn verschillende soorten risico’s verbonden aan slecht beheer van klantgegevens. Deze omvatten:

  • Het niet respecteren van de toestemming van de gebruiker: wanneer de adverteerder zijn communicatie aanpast zonder eerst de toestemming van de gebruiker te verkrijgen;
  • Het delen van persoonlijke gegevens met dochterondernemingen of geografische gebieden, of met derden (partners) zonder toestemming van de gebruiker;
  • Het gebruik van bepaalde zogenaamde gevoelige gegevens voor targeting (met name in de financiële sector en de gezondheidszorg).

Merken kunnen zich gemakkelijk blootstellen aan tal van risico’s zonder zich te realiseren dat ze consumentengegevens gebruiken op een ondoorzichtige manier die niet in overeenstemming is met de GDPR.

Toch is data, samen met content, een van de twee pijlers om aan de verwachtingen van de consument te voldoen: een gepersonaliseerde, gecontextualiseerde ervaring via de juiste kanalen. Wanneer personalisering in realtime (en op grote schaal) goed wordt uitgevoerd, fungeert het als een echte groeimotor voor bedrijven. Consumenten zijn bereid om toestemming te geven als ze erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens correct worden gebruikt.

Vertrouwen en loyaliteit kunnen echter op elk moment worden ingetrokken. Dus zelfs de meest terughoudende, zelfs de minst volwassen organisaties moeten zich neerleggen bij gegevens die onbruikbaar zijn als ze geen deel uitmaken van een veilig regelgevend kader.

De ervaring leert dat veel organisaties (nog) niet van plan zijn zichzelf uit te rusten met een customer data platform (cdp). Hoewel het op papier aantrekkelijk is, wordt deze langetermijninvestering niet gezien als cruciaal voor bedrijven, ook al beweren veel van hen klantgericht te zijn. Hoe kun je klantgericht blijven als je geen rekening houdt met een van de belangrijkste verwachtingen van je klanten, namelijk een gepersonaliseerde ervaring, maar met hun toestemming voor het gebruik van hun gegevens? Jezelf uitrusten met een cdp maakt dat je kunt experimenteren met innovatieve en relevante use-cases, vooral in realtime, binnen een kader dat het juiste gebruik van gegevens garandeert. De huidige use-cases, waarbij gebruik wordt gemaakt van ai, verleggen de grenzen van targeting en personalisatie, met name in realtime. Dit maakt het des te belangrijker om meer waakzaamheid te betrachten over je gegevens, en in het bijzonder je first-party-gegevens.

Raamwerk

Het opzetten van een betrouwbaar raamwerk voor gegevensbeheer hoeft niet lastig te zijn. Cdp’s bieden raamwerken die voldoen aan de huidige regelgeving en vereenvoudigen en stroomlijnen het proces van het categoriseren van gegevens en het opstellen van beleidsregels voor gegevensgebruik. Het is aan bedrijven om dit onderwerp weer centraal te stellen.

Carl Maas is managing director Benelux bij Adobe

Meer over

Governance

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Jelle Prins
    AchtergrondData & AI

    Initiatiefnemers Deltaplan ai: ‘groots durven denken’

    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Waarom ook niet

    Verlaten kantoor
    AchtergrondCarrière

    Ai en de bottom line: minder ict-banen

    Japan & Europa
    ActueelData & AI

    Kort: Japan en Europa bouwen samen ai-bedrijfsoplossingen, Main brengt Duitsers samen (en meer)

    Lek - Leak
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Komt de SharePoint-hack door een MAPP-lek?, overnames in Amsterdam (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft bouwt aan digitale replica Notre Dame

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs