De inzet van ai-agents door Nederlandse bedrijven komt goed op gang. Anders dan in andere landen starten bedrijven in ons land wel iets voorzichtiger. Als de eerste resultaten positief zijn en afspraken rondom data en verantwoordelijkheden zijn gemaakt, komt de vaart erin. Dat zegt algemeen directeur van Salesforce Nederland, Remko Reinders, in een interview met Computable.
In dat gesprek naar aanleiding van de Agentforce World Tour waarbij het bedrijf eind april Vijfhuizen (Expo Greater Amsterdam) aandeed, sprak Reinders over ai en Agentforce. Dat laatste is het platform voor de bouw en het beheer van ai-agents dat eind 2024 door Salesforce is geïntroduceerd. Ai-agents zijn ai-systemen die zelfstandig beslissingen nemen en handelen en allerlei taken overnemen binnen processen van bijvoorbeeld de klantenservice, verkoop- of marketingafdeling. Met Agentforce kunnen die ai-agents gebouwd worden via een gesprek met een chatbot.
In Amerika, maar ook in andere Europese landen, hebben bedrijven en organisaties sneller Agentforce en ai-agents geadopteerd. Nederlandse bedrijven kijken als het op ai-agents aankomt eerst even de kat uit de boom. Ze focussen minder op snelle, korte-termijn-successen, maar kiezen vaak eerst voor een gedegen analyse van hoe ai-agents kunnen bijdragen aan hun bedrijfsdoelstellingen. Na interne pilots en een iets voorzichtige start komen de implementaties van ai-agents nu goed op gang, stelt Reinders in het interview. Hij signaleert ook dat Europese bedrijven, mede door regelgeving zoals de Europese AI Act, mogelijk iets meer tijd nodig hebben om aan de compliance-eisen te voldoen. Volgens Reinders staat in Europa de versnelling van de adoptie van ai-agents voor de deur.
Ook gaat hij in op de gevolgen voor de opkomst van ai-agents voor de verhoudingen tussen Salesforce en klanten, het mogelijk verdwijnen van banen door ai-agents komt aan bod en hij trekt paralellen met de opkomst van internet. Vergelijkbaar met die opkomst van internet is de technologie van ai veel meer volwassen, aldus Reinders die ook voorbeelden geeft van waarom het ontwikkelen van ai-agents heel iets anders is dan het ontwikkelen van software.