Derde DigiDuck verschenen, Cognizant haalt Guiness Book of Records, SLTN hippische hoofdsponsor en Linkit zet zich in voor gelijke kansen voor jongeren. Dat zijn de onderwerpen in dit ‘opmerkelijke’ nieuwsoverzicht.
Nieuwe DigiDuck voor bijspijkeren digitale geletterdheid
Zo’n tien jaar geleden verschenen er al eens twee DigiDuck‘s, nu is er weer zo’n speciale Donald Duck-editie die kinderen in Nederland spelenderwijs digitale vaardigheden en online-veiligheid bijbrengt. Ditmaal werkte de redactie van het stripblad en uitgeverij DPG Media samen met Microsoft, de Codeerschool, Wortell en Veiliginternetten.nl.
Volgens de samenstellers van deze DigiDuck is digitale geletterdheid onmisbaar voor school, werk en samenleving. Omdat digitale vaardigheden pas vanaf 2027 verplicht in het curriculum worden opgenomen, dreigt een hele generatie cruciale kennis mis te lopen. Daarom is er actie nodig van scholen, ouders, bedrijven en beleidsmakers. Een speciaal gemaakte DigiDuck is een hulpmiddel hierbij, ook voor leerkrachten. Het blad helpt kinderen nepnieuws te herkennen, sterke wachtwoorden te maken en de rol van artificiële intelligentie (ai) in hun dagelijks leven te begrijpen, aldus de initiatiefnemers.
Tijdens de lancering op het Nederlandse Microsoft-kantoor praatten experts en beleidsmakers in een panel met elkaar over digitale geletterdheid. Tegelijkertijd gingen leerlingen van basisschool De Plataan direct met de DigiDuck aan de slag in een interactieve les van de Codeerschool. DigiDuck is verkrijgbaar bij de Donald Duck van deze week en wordt verspreid op scholen via Kidsweek.
Bijschrift: Op de foto experts en beleidsmakers: Jet de Ranitz (Microsoft), Ilona Zijlstra (Basisschool De Plataan), Marjolein Moorman (Wethouder gemeente Amsterdam), Erik Reuvers (Probiblio), Els Goedhart- de Vos (SLO), en Jessica Piotrowski (Universiteit van Amsterdam).
Cognizant behaalt Guinness World Records-titel
Cognizant heeft het Guinness Book of Records gehaald voor het grootste aantal deelnemers aan een online-generatieve-ai-hackathon. Afgelopen zomer deden in tien dagen maar liefst 53.199 Cognizant-collega’s uit veertig landen mee aan het Vibe Coding-event. Dit is een wereldwijd initiatief van het Amerikaans-Indiase concern om innovatie toegankelijk te maken en artificiële intelligence (ai)-kennis op grote schaal te vergroten.
Naast het wereldrecord leverde het evenement ook 30.601 ideeën en werkende prototypes op, ingezonden door collega’s wereldwijd. De inzendingen varieerden van een hr-wellness-app voor drukke professionals tot een app die merkconsistentie en huisstijl checkt ter ondersteuning van marketingactiviteiten.
SLTN opnieuw hoofdsponsor Indoor Friesland
SLTN en Indoor Friesland hebben hun samenwerking met drie jaar verlengd. Daarmee blijft de it-dienstverlener uit Hilversum ook de komende edities hoofdsponsor van dit paardensportevenement in het WTC Expo in Leeuwarden. De verlenging onderstreept het vertrouwen en de gezamenlijke ambitie om Indoor Friesland verder te laten groeien als vaste waarde op de internationale hippische kalender, aldus beide partijen in een persbericht.
Eugene Tuijnman, ceo van SLTN: ‘Wij hebben in 2022 bewust gekozen voor het hoofdpartnerschap, omdat we geloven in lef, visie, verbinding en kwaliteit. Indoor Friesland is een evenement dat durft te vernieuwen en kwaliteit levert. Dat past uitstekend bij ons. We zijn trots op wat we samen al hebben bereikt en kijken uit samen de komende jaren nog meer te bereiken.’
Linkit zet zich in voor Jinc
Meestal stuurt Linkit een persbericht over een gewonnen aanbesteding, maar nu zat er een andere ‘mooie samenwerking’ in de mailbox. De it-dienstverlener kondigt aan dat het officieel partner is geworden van Jinc, de organisatie die zich inzet voor gelijke kansen voor jongeren in Nederland. Als kennisgedreven it-partner gelooft het bedrijf uit De Meern dat technologie en innovatie voor iedereen toegankelijk moeten zijn. ‘En dat begint op school: door jongeren de kans te geven hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond’, laat het ook op LinkedIn weten.
Binnen de samenwerking met Jinc zal Linkit in Utrecht klassen ontvangen voor zogeheten Bliksemstages. Hierin maken jongeren kennis met de diverse manieren waarop het bedrijf klanten helpt met automatisering en it-modernisering. Daarnaast zetten medewerkers van de dienstverlener zich in voor programma’s als Carrière Coach en Sollicitatietraining. Zo wil Linkit niet alleen laten zien wat er mogelijk is in de sector, maar jongeren ook praktische tools geven om hun volgende stap te zetten.