Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Menselijke kant onderbelicht bij uitbesteding

11 juni 2010 - 13:35ActueelInnovatie & TransformatieOrdina

Tijdens outsourcingstrajecten wordt te weinig aandacht gegeven aan de menselijke kant. Dat concludeert dienstverlener Ordina na onderzoek. ‘Tijdens de onderhandelingen voor een uitbestedingscontract is er vooral aandacht voor de zakelijke aspecten. Dat wordt allemaal in een contract gegoten’, zegt directeur application outsourcing en projecten Radboud Berg van de dienstverlener. Met zakelijke aspecten bedoelt Berg bijvoorbeeld afspraken over key performance indicators (kpi’s) of besparingen die gerealiseerd moeten worden.

Uit onderzoek van de dienstverlener onder 221 Nederlandse ict- en businessmanagers blijkt dat zij vinden dat uitbestedingsprojecten eerder succesvol eindigen als er meer aandacht was gegeven aan de menselijke kant. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de menselijke aspecten bij dergelijke trajecten.

‘Een uitbestedingscontract loopt vaak een jaar op vijf en is een dynamisch proces’, zegt Berg. ‘De opdrachtgever en de opdrachtnemer moeten samen aan het werk om het traject succes vol te maken. Dat lukt niet als je alleen op de zakelijke aspecten richt.’ 

Informeren
Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld om de werknemers goed te informeren over wat er staat te gebeuren. ‘Werknemers die bij een uitbesteding betrokken zijn, zijn vaak bezig met heel basale vragen, bijvoorbeeld hoe baanzeker ben ik of wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden.’ Ook het welkom heten van de werknemers binnen het nieuwe bedrijf is belangrijk.

Opvallend is dat business- en ict-managers allebei denken dat er te weinig aandacht is voor menselijke aspecten, maar beiden vinden dat ze het goed doen. De ict-manager vindt de menselijke kant nog wat belangrijker dan de businessmanager. ‘Bij een ict-manager praat je natuurlijk over zijn business. Een businessmanager staat er wat verder vanaf. Bij uitbestedingstrajecten gaat vaak het ict-management ook mee. Dan komt het wel dichtbij voor de ict-manager.’

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    Innovatie & Transformatie

    Kort: IBM signaleert groei quantumcomputing, Microsoft forceert doorbraak in kankerstudies (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Het beste lijstje van 2025

    Innovatie & Transformatie

    SandGrain krijgt 13,5 miljoen voor iot-beveiliging met hardware

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs