Vrijwel alle organisaties (96%) zijn ervan overtuigd dat slecht contact data management hen geld kost. Wereldwijd schatten organisaties het verlies op 19% van omzet/fondsen. Nederlanders zien het positiever in met een geschat verlies van 11%.
Toch is dit niet genoeg om bedrijven actie te laten ondernemen. Amper de helft (46%) van de organisaties heeft een duidelijk gedefinieerde strategie voor contact data management. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van QAS, een dochtermaatschappij van Experian®, naar contact data management.
QAS ondervroeg 2.078 respondenten in diverse landen en sectoren naar de wijze waarop ze binnen hun bedrijf de integriteit van hun contactgegevens bewaken. 37% van de ondervraagde bedrijven meldt dat zij in het bedrijf geen kwalitatief beleid hebben voor gegevensbeheer. Daarbij is het verontrustend dat 34% van de onderzochte organisaties op geen enkele wijze de informatie checkt die ze ontvangen van derden. Een kleine 8% neemt deze moeite wel. Dit heeft grote gevolgen voor de volledigheid en accuraatheid van de contactdatabase.
Verder blijkt dat een kleine meerderheid (53%) van de grotere organisaties een datastrategie gedocumenteerd heeft tegenover 36% van de kleinere bedrijven.
Het lijkt er echter wel op dat ondernemingen bewuster zijn geworden van de financiële gevolgen van inconsequent databeheer. In 2005 was ruim een kwart (27%) zich bewust van deze valkuil tegen 46% nu. Daarnaast hebben veel bedrijven betere instrumenten ontwikkeld om dit effectief te meten. Toch zegt nog altijd bijna de helft van de respondenten (48%) geen idee te hebben van de hoeveelheid geld die over de balk gesmeten wordt.
"De laatste twee jaar heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in de erkenning en het belang van contact data management. Steeds meer bedrijven hebben een strategie voor het bewaken van datakwaliteit gedefinieerd", zegt Jonathan Hulford-Funnell, Group operating officer bij QAS ltd. "Voor een nauwkeurig contact data management-beleid, moeten organisaties ervoor zorgen dat de datakwaliteit gerelateerd is aan hun bedrijfsdoelen. Door meetbare doelen te stellen kunnen bedrijven hun prestaties meten, valkuilen opsporen, veranderingen doorvoeren en de juiste investeringen bepalen."