Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Swyx blikt terug op VoIP in 2006

16 januari 2007 - 12:293 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurSwyx
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

2006 was een bewogen jaar. Niet alleen de verkiezingen hielden de gemoederen bezig, ook op telefoniegebied is er veel te doen geweest. Volgens ip-telefonie expert Swyx waren vier ontwikkelingen van wezenlijk belang voor de telecommarkt: – Traditionele telefonie is op zijn retour – Organisaties ontdekten dat VoIP interessante voordelen biedt voor een organisatie – Traditionele telefonie-aanbieders moesten een andere koers gaan varen – Nieuwe spelers betraden de telefoniemarkt

In 2006 zijn meer op ip-gebaseerde communicatiesystemen aangeschaft dan traditionele systemen. Het ‘oude' systeem en haar infrastructuur is op sterven na dood. Mede vanwege deze ontwikkeling stond voor Swyx het afgelopen jaar het motto ‘traditionele telefonie is dood' centraal. De stap die door het bedrijfsleven naar VoIP wordt gemaakt, toont de populariteit ervan in de consumentenmarkt. Dankzij Skype werd bellen over internet een fenomeen, van een gratis tool tot een allesomvattende bedrijfsapplicatie met uitgebreide functionaliteit.

Ondernemers die gebruik maken van VoIP erkennen dit nieuwe concurrerende voordeel. In tegenstelling tot de consumenten, profiteert het bedrijfsleven met VoIP niet alleen van lagere kosten. Door de op ip-gebaseerde techniek wordt communicatie geïntegreerd met zakelijke applicaties. Het samengaan van spraak en data in een netwerk biedt nieuwe mogelijkheden. De telefoniemigratie in de pc-omgeving, bijvoorbeeld met Outlook, crm of een erp-systeem, verhoogt de effectiviteit en de productiviteit van de moderne ondernemer. Ook andere vormen van communicatie kwamen in 2006 sterk op. Denk daarbij aan instant messaging, video of het delen van applicaties.

Deze trend zorgt voor zowel een splitsing als een consolidatie van de telefoniemarkt. Aanbieders van traditionele systemen zoals Alcatel, Nortel of Siemens wenden zich meer en meer tot de software-sector, waar ze samenwerken met een nieuwe generatie aanbieders. Toch zal zo'n samenwerking niet lang duren. Uiteindelijk baseren deze producenten hun product op de verkoop van dure hardware. In de toekomst wordt dit echter overbodig en andere spelers zullen daarvan profiteren.

Ook ondernemers uit andere bedrijfstakken probeerden de stap naar telefonie te maken. Zo biedt Yahoo! bijvoorbeeld een pc-to-phone VoIP-service aan, ter ondersteuning van zijn messenger. AOL en Skype hebben inmiddels soortgelijke diensten in hun portfolio. Microsoft heeft in het kader van zijn ‘unified communications strategy' eveneens de eerste stappen in deze richting gezet. Denk hierbij aan de live-communicatie over de MS Server en Unified Messaging verbonden met voice- en video-applicaties.

"Ook wanneer nieuwe spelers de markt betreden, duurt het nog lang voordat zij de jarenlange ervaring van ip-telefonieaanbieders als Swyx kunnen evenaren", vertelt Günter Junk, ceo van Swyx. "Swyx telt reeds meer dan 200.000 gebruikers in heel Europa. Wij nemen de voordelen van de traditionele telefonie mee in deze nieuwe vorm van allesomvattende geïntegreerde communicatie. In de toekomst hebben ondernemers enkel nog een geïntegreerde applicatie voor alle vormen van communicatie nodig. Deze kunnen probleemloos met elkaar samenwerken. De belangrijkste bedrijfsprocessen worden geïntegreerd. Dat is de toekomst van communicatie."

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs