Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Van GoogleNow naar MijnCompanyNow

Pim de Wit
08 juni 2015 - 06:243 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Pim de Wit
Pim de Wit

Vorige week bekeek ik de keynote van Google I/O. Hierin werd onder andere de nieuwe release van Googlenow gepresenteerd. In de kern komt het erop neer dat de informatiestofzuiger van Google zoveel over ons weet dat Google via de dienst Googlenow je een persoonlijke digitale secretaresse gaat bieden. Gedurende de dag word je hierbij proactief ondersteund en geïnformeerd tijdens je activiteiten.

Dit zette me aan het denken. Wat betekent dit voor onze enterprise software systemen en bedrijfsprocessen? Wat als we hierop nu eens de Googlenow principes toepassen? Hoe ziet interactie er straks uit. Oftewel heeft een Mijncompanynow de toekomst?

Stelt u zich eens het volgende scenario voor: Ik start ‘s ochtends de Mijncompanynow- app op. Ik word erop geattendeerd dat we zijn gevraagd om deel te nemen in een RFP-proces. Mijncompanynow geeft direct aan wat de slagingskans is om deze RFP te winnen op basis van historische data. Ik krijg een overzicht van onze onderscheidende kenmerken waarop we ook deze RFP kunnen winnen. Op basis van de producten en diensten die gevraagd worden in de RFP wordt ook al een team van specialisten voorgesteld die de uitwerking kan gaan doen. Op basis van beschikbaarheid van teamleden heeft Mijncompanynow al een online team-meeting ingepland om de RFP te bespreken. Ik bevestig de meeting met een druk op de knop (of via mijn stem commando ‘Ok Mijncompanynow, plan de RFP meeting’)

Als voorbereiding op de meeting adviseert Mijncompanynow mij om enkele personen te bellen die de klantsituatie goed kennen. Deze personen heeft mijn digitale secretaresse geselecteerd op basis van de contacten in het crm-systeem en mijn persoonlijke relaties in LinkedIn.

Nu is dit maar een eenvoudig voorbeeld. Maar in de kern van Googlenow zitten een paar principes die ook voor bedrijven zeer zinvol zijn om succesvoller te zijn en betere dienstverlening te verlenen.

1) Verzamel zoveel mogelijk informatie. Google kan zijn dienst Googlenow bieden omdat het toegang heeft tot grote hoeveelheden data. Data die het deels zelf verzamelt, maar vooral ook krijgt via andere (gratis) diensten. Organisaties nemen dit concept over. Alleen transacties verzamelen is al lang niet meer voldoende. Via blog, forum en slimme marketingacties proberen organisaties ook meer over (potentiële) klanten te weten te komen. Als ik bijvoorbeeld weet dat meerdere personen van een bedrijf al meerdere malen mijn productvideo’s bekeken hebben, kan ik een betere afweging maken of deelname aan een RFP succesvol kan zijn.

2) Investeer in data science. Als we veel informatie tot onze beschikking hebben zullen we met slimme algoritmes zinvol gegevens en trends uit de data moeten halen. Een logische evolutie van enterprise software is dat deze functionaliteit hier onderdeel van gaat worden. Net als standaardprocessen zullen ze ook standaardalgoritmes gaan bieden. Onderscheiden in dienstverlening is echter ook zelf innovatieve ideeën kunnen realiseren. Data science zal derhalve een expertise worden die bedrijven zelf moeten borgen.

3) Gebruik de kracht van de Cloud. De cloud speelt op twee vlakken een belangrijke rol. Ten eerste voor het verwerken van de grote hoeveelheden data. Schaalbare infrastructuur of tijdelijk inhuren van additionele capaciteit biedt hier een oplossing. Op de tweede plaats helpt de cloud om silo’s te verbinden. Met on premise-systemen is het traditioneel moeilijk om verbindingen te leggen met andere systemen. Enterprise cloud software kenmerkt zich door eenvoudigere connectiviteit met andere clouddiensten.

Net als bij Googlenow. Hoe meer diensten we kunnen koppelen aan onze enterprise software-systemen en verzamelen over onze doelgroep, des te meer informatie we kunnen analyseren met data science en gebruiken voor de creatie van onze persoonlijke digitale assistent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “Van GoogleNow naar MijnCompanyNow”

    1. Ad Gerrits schreef:
      8 juni 2015 om 13:13

      Als bedrijf “een dienst als GoogleNow” bieden zal behoorlijk lastig zijn omdat Google heel veel meer informatie en power heeft om er slimme dingen mee te doen. Met bedrijfsinformatie kun je natuurlijk veel meer dan u vaak gedaan wordt, daar heb je zeker gelijk in, maar ik verwacht dat het steeds vaker niet-bedrijfsgebonden informatie is die je nodig hebt om goed voorspellend bezig te kunnen zijn. We’ll see….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Bright Access versterken glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs