Ajit Jaokar, kenner van de mobiele markt, denkt dat er een einde komt aan de hegemonie van de 5 grote fabrikanten van mobiele telefoons. “Waarom zijn er maar 5 en niet 55 fabrikanten van mobiele apparaten?”
"Google Android leidt tot een fundamentele verandering op de markt. Bedrijven kunnen fabrikant van mobiele apparaten worden die dat tot op heden niet waren." Als voorbeeld geeft hij de Chinese fabrikant die 4 maanden na de eerste presentatie van Android al een volwaardig mobieltje op de markt bracht.
Ajit Jaokar was gisteren een van de sprekers tijdens Mobile Monday, een maandelijks middagcongres over ontwikkelingen in de mobiele industrie.
Als bedrijven zoals het Chinese voorbeeld de distributie en bevoorrading internationaal efficiënt aan weten te pakken dan kunnen ze met niche- of generieke producten wereldspeler worden. Jaokar, bekend van zijn weblog OpenGardens, denkt dat bedrijven als Nokia, Samsung en SonyEricsson er in de komende jaren veel concurrentie bij kunnen krijgen.
"Nokia is zo groot omdat het het design en de distributie goed op orde heeft. Door schaalgrootte kan het kostenefficiënt werken." Echter, door ontwikkelingen zoals open source-software en de opkomst van steeds meer radiotechnologieën als Wi-Fi, Wimax, HSPDA, al dan niet gecombineerd in één apparaat, dalen de productiekosten van nieuwe apparaten.
Voorbeelden van nieuwe spelers zijn Amazons Kindle, Apple iPod Touch en de OpenMoko-telefoon. Het schat met name de marktkansen van apparaten zonder GSM- en UMTS-chips groot in. Die hoeven namelijk niet de lange certificeringsweg langs telecomtoezichthouders te bewandelen. Via Voice over IP-applicaties kunnen die apparaten toch spraaktoepassingen bieden.
Google Android is volgens hem een van de stuwende krachten achter deze ontwikkeling. Het is een geraffineerd open source-product dat voor verscheidene grote marktpartijen wordt gedragen en waar Google ontwikkelaars warm voor maakt. Het is bovendien niet enkel geschikt voor telefoons, maar kan even goed worden gebruikt in set top boxen, navigatiesystemen en mini-computers.
"Als je naar de pc-markt kijkt, dan mag je verwachten dat er op de mobiele markt ook nog veel kan veranderen. Op de pc-markt wordt 40 procent van de machines onder white label verkocht. Bij mobiele telefoons zijn het de 5 grote partijen die nu 84 procent van de markt in handen hebben.
In de komende jaren verschijnen er toestellen die we nu nog niet eens kennen."