Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Facebook wordt het internet’

19 mei 2015 - 09:02OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de toekomst van het internet. Facebook wil het worden, Google ook.

Net zoals het web al synoniem is geworden voor het internet, zo streven grote internetbedrijven ernaar om synoniem te worden met het internationale netwerk. Het web heeft in de loop der tijd diverse andere protocollen en toepassingen van het internet gekopieerd, opgeslokt, verdrongen en vervangen. Bijvoorbeeld FTP is voor velen Wetransfer. E-mail is voor velen webmail. IRC is voor velen Facebook, ‘s werelds grootste sociale netwerk – met flinke voorsprong.

Facebook is zelfs zó groot dat het wellicht groter is dan het internet. Technisch gezien kan dat natuurlijk niet, aangezien Facebook ‘slechts’ een toepassing is die draait op het internet. Maar nut en noodzaak zijn ook graadmeters voor omvang. Kale internettoegang is niet wat mensen willen, maar contact en gebruiksnut. Vandaar dat veel mensen Facebook belangrijker vinden dan internet, of zelfs menen dat zij internet niet gebruiken maar dat ze Facebooken. Het plan van Facebook voor internet.org is dan ook – net zoals Google’s plan voor internetballonnen – gericht op de miljarden mensen die nog niet connected zijn. Connected met internet of met Facebook? Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    33 reacties op “‘Facebook wordt het internet’”

    « Oudere reacties
    1. Louis Kossen schreef:
      25 mei 2015 om 08:53

      @Ewout Volgens mij schrijf ik precies hetzelfde in wat je schrijft over agitprop eerder, massamanipulatie is aan de orde van de dag in de media divers. We worden bespeeld en gemanipuleerd in onze meningen en standpunten, geen ontkomen aan. Voorbeelden te over. Ik denk dat er bijvoorbeeld geen politieke partij of wat voor groep met belangen ook is die de ingezonden meningen rubrieken in de media bespeeld, daar wordt werk van gemaakt. De opinie wordt bespeeld. Een ander voorbeeld waaraan ik moet denken is het blad de Metro eerder in deze eeuw wat een diaree was van onverdraagzaamheid over de Islam en Moslims. De Bruine Bode noemde ik dat, maar ik weer zeker dat miljoenen van deze krantjes in het ov de meningen van mensen bespeelde. Het is zelfs lastig om er aan te ontkomen.

      @Henri, @Ewout Continuous delivery is iets wat misschien kan werken bij een afgebakend stuk software, een product bijvoorbeeld of een website, bij organisaties met complexe systemen die bestaan uit vele samenhangende onderdelen dan is het een heel ander verhaal. De software bestaat ook al niet. Maar snel iets live brengen en inderdaad die trial error methode toepassen dat kan niet. Om de gebruikers gaan gebruiken voor het testen en debuggen dat kan niet, dat vloekt met alle wetten plus de reputatieschade die een organisatie oploopt.

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      25 mei 2015 om 23:57

      @Louis
      Ik betwijfel of we op dezelfde golflengte zitten als jouw mening verheven is boven die van anderen, demonisereren is tenslotte een oude machiavelli truc. No offense maar als de discussie over zwarte piet alweer begint terwijl het nog zomer moet worden dan vraag ik me af hoeveel historisch besef sommigen eigenlijk hebben, een kinderfeest verzieken met een politieke agenda….

      Login om te reageren
    3. Louis Kossen schreef:
      26 mei 2015 om 08:00

      @Ewout Ik ben het met je eens dat ik dat voorbeeld beter weg had kunnen laten. De discussie ging over massa manipulatie en ik had het idee dat de mening redelijk overheenkwamen. Verheven voel ik me zeker niet, daarvoor heb ik genoeg twijfels en zelfkritiek en ben gevoelig voor andere meningen. Dat dit nou uitgerekend uit jouw mond moet komen…over verheven en politiek. Het steeds op de man spelen en persoonlijk worden in discussies vind ik een zwakke vertoning.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs