Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Formule gadgetbeurs IFA verwatert

29 augustus 2008 - 10:344 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

Beeldschermen domineren nog steeds de jaarlijkse Internationale Funkausstelling (IFA) in Berlijn, de grootste beurs voor consumenten-elektronica ter wereld. Maar de verwatering is al begonnen: plotseling hebben de plasma en LCD schermen concurrentie gekregen van koelkasten en stofzuigers.

De economie loopt terug, maar de karavaan trekt verder. De topmannen van bedrijven als Panasonic, Philips en Sony bleven ondanks de financiële crisis optimistisch over de verkopen van platte beeldschermen. Zolang Europeanen twintig procent van hun vrije tijd voor de buis doorbrengen, worden televisies ondanks teruglopende marges als de belangrijkste groeimarkt gezien. De marktpenetratie van platte tv’s bedraagt volgens Reinier Jens van Philips Consumer Lifestyle 40 procent in Europa, 60 procent in China en opkomende landen zo’n 25 procent. "We verwachten dat erg veel consumenten migreren naar platte televisies."

Fabrikanten proberen elkaar te overtroeven in design en techniek. Philips presenteerde woensdag, naast een nieuwe versie van zijn vlaggenschip Aurea, een prototype van een televisie met een dikte van 8 millimeter, maar voorlopig moet de consument het even doen met de 4 centimeter dunne Essence. Dat is altijd nog twee keer zo breed als het toestel dat Sharp beschikbaar heeft. Panasonic zoekt het in eerder in grotere schermen: het bedrijf lanceerde een plasmatelevisie met een beeldschermdiagonaal van 150 inch en 8,8 miljoen pixels. 

LEDs

Philips gaf vooral hoog op van zijn nieuwe schermen die door LED licht worden aangestuurd. Omdat LED het scherm lokaal kan verlichten, kunnen beelden met diepzwarte achtergrond worden getoond. Philips onthulde nog geen prijzen, en wilde hooguit kwijt dat LED voorlopig wel aan de dure kant blijft. Dat geldt ook voor schermen die gebaseerd zijn op nieuwe beeldtechnologie (OLED). Op de IFA werd door Sony voor het eerst een groot scherm getoond.

LG Electronics maakte woensdag al bekend dat het nu zijn PG7000-plasmaschermen en LG7000-panelen gaat uitrusten met de draadloze technologie Bluetooth. Kijkers kunnen dan draadloos foto’s van telefoons met Bluetooth op het scherm vertonen.

Waar het ook goed mee gaat in Blu-ray. De DVD als drager van videomateriaal is binnen drie jaar volledig uit de winkels verdwenen, zo vertelde directeur Video Business van Panasonic, Takya Sugita, donderdag in Berlijn. Eind 2008 zullen er wereldwijd 14 miljoen schijfjes zijn verkocht. Volgens de Nederlander Frank Simonis, voorzitter van de Blu-ray Association, gaat het volgend jaar al om 64 miljoen stuks en in 2010 om 143 miljoen. De fabrikanten zetten nu in op BD Live, waarmee kijkers online extra materiaal rond de film kunnen opvragen. En daarvan wordt volgens Simonis al volop gebruik gemaakt. De prijs van de Blu-ray disc gaat ook sterk dalen, naar 15,78 euro in Europa. "Ik krijg wel eens te horen dat Blu-ray disc een achterhaald technologie is," sprak Simonis gisteren. "Dat HD films straks makkelijker van internet kunnen worden gehaald, maar dat is nu nog een stap te ver voor de consument."

Toch tonen Philips en Panasonic al de eerste prototypes van Net tv, oftewel televisie die internet als bron gebruikt. Via een hoofdmenu kunnen kijkers onder meer toegang krijgen tot diensten uit YouTube.  Panasonic kondigde een samenwerking aan met Eurosport voor de levering van 500 uur aan videomateriaal.

Witgoed

Een knallende ruzie van witgoedfabrikant Miele met de directie van een grote witgoedbeurs in Keulen is eigenlijk de reden dat IFA – 122.000 vierkante meter, 1245 bedrijven uit 63 landen – zich dit jaar voor het eerst ook heeft gestort op huishoudelijke apparatuur. Miele verhuisde naar de IFA en trok concurrenten als Bosch met zich mee. Bedrijven als Grundig en Philips grepen de kans om nu huishoudelijke apparaten op de beursvloer te tonen, waarmee IFA een lange traditie doorbreekt. Maar kennelijk is het ook in dit geval economische noodzaak: er staan te weinig fabrikanten van audio- en video-apparatuur op de beursvloer. Hoewel Sony na jaren van afwezigheid dit jaar weer terug was en een van de grootste hallen van de beurs vulde.

Het Nederlandse TomTom is was er trouwens ook. Het Nederlandse bedrijf presenteerde er zijn TomTom GO x40 LIVE met dynamische navigatie en routebegeleiding die zich continue aanpast aan de situatie op de weg. Het apparaat maakt automatisch verbinding met TomTom’s High Definition Traffic dienst voor de meest actuele en gedetailleerde live verkeersinformatie. Het bedrijf hoopt de automobilist in de toekomst ook te kunnen informeren over goedkope pompstations.
 

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs