Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Customer experience in woorden, niet in daden

19 december 2022 - 08:334 minuten leestijdAdvertorialInnovatie & Transformatie
Externe bijdrage
Externe bijdrage

Het verbeteren van de customer experience is een van de belangrijkste strategische doelen, blijkt uit een rondgang onder 600 managers van topondernemingen wereldwijd. De onzekerheid die samenhangt met de instabiliteit in de wereld leidt er echter toe dat organisaties niet in beweging komen. Je moet als organisatie meebewegen met deze dynamiek en investeren in technologieën en werkwijzen zodat medewerkers kunnen bloeien. En vervolgens te voldoen aan de hoge verwachtingen van de klant.

Het is een teken aan de wand. Webwinkel Bol.com moet bezuinigen en schrapt 300 banen, meldde het FD begin december. Consumenten houden de hand op de knip, nu de inflatie hoog is en de energiekosten stijgen. Een woordvoerder laat aan het FD weten te maken te hebben met dynamische marktomstandigheden waardoor consumenten minder te besteden hebben. Na jaren van ‘double digit’ groei en hoogtijdagen gedurende perioden van lockdown, volgt er nu een pas op de plaats.

Elke klantinteractie gebruiken als een leermoment

De mensen die aan het roer staan bij de grote e-commerce spelers doen er goed aan niet alleen te focussen op kostenoptimalisatie. Dit is een aanpak die afbreuk kan doen aan klantervaringen en juist kan leiden tot het verder teruglopen van inkomsten. Om onderscheidend te blijven zal de focus dan ook nog meer komen te liggen op de klanttevredenheid en de customer experience. Dit wordt onderstreept door onderzoek van Verizon, dat een beeld wilde krijgen van de manier waarop organisaties werken in de nabije toekomst en wat hun belangrijkste drijfveren zijn. Dan zien we dat het verbeteren van de customer experience door 74 procent van de ondervraagde topmanagers wordt genoemd als prioriteit. Organisaties moeten elke keer weer een geweldige klantervaring bieden en elke klantinteractie gebruiken als een leermoment dat de organisatie verder helpt. Het terugdringen van kosten staat met 65 procent op de vijfde plek.

Optimale customer experience

Andere belangrijke strategische drijfveren voor bedrijven staan allemaal in het teken van die customer experience. Rode draad hierin is het faciliteren van de medewerker. De verschuiving naar hybride werken, het aanbieden van de juiste trainingen en opleidingen en het bevorderen van de mentale gezondheid staan allen hoog op de agenda. Iets lager op lijst met strategische doelen vinden we integratie met ketenpartners en het automatiseren van supply chain processen. Ook dit kun je zien als noodzakelijk voor een optimale customer experience. Er zijn immers veel verschillende partijen betrokken bij het afhandelen van een transactie, zoals logistieke en financiële partners. En uiteraard is het van belang dat je investeert in dataplatforms en analysemogelijkheden om de klant continu ‘the next best step’ aan te kunnen bieden. Zo werk je toe naar systemen die voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Zakelijke versnelling

Ondanks deze gemeenschappelijke strategische focus op klantervaring, roept het onderzoek vragen op over hoe effectief organisaties deze leveren. Voor veel, zo niet de meeste, organisaties is digitale technologie cruciaal voor de klantervaring. Toch meldt slechts 38 procent van de organisaties dat ze de afgelopen 12 maanden digitale initiatieven hebben versneld; slechts 33 procent heeft meer automatisering ingebouwd in de manier waarop ze klanten bedienen. Ook in andere technologische domeinen zou je verwachten dat er een versnelling wordt doorgevoerd. Zo zegt slechts 35 procent dat zij hun managers trainen om effectief leiding te kunnen geven aan een hybride workforce. En maar een kwart van de ondervraagden is van plan een ‘fail-fast’ innovatiemethode te hanteren, waarbij medewerkers beheersbare risico’s kunnen nemen.

Vangrails waarbinnen je als medewerker vrij kunt opereren

De conclusie is dat de versterkte focus op customer experience niet heeft geleid tot een massale versnelling van investeringen in customer centric technologieën. Dat geldt ook voor managementvaardigheden die mee moeten bewegen. Dit komt voor een groot deel door de heersende organisatiestructuur en -cultuur. Bedrijfsleiders moeten werknemers meer autoriteit geven om beslissingen te nemen op basis van klantgegevens. Toonaangevende organisaties evolueren naar een model waarin medewerkers beslissingen kunnen nemen zonder dat zij eindeloos toestemming moeten afwachten van leidinggevenden. Dit noemen we de permissionless organisation. Je wilt immers niet dat mensen wachten om toestemming te vragen – je wilt dat mensen snel handelen. Zorg voor waardevolle inzichten in klantgedrag en laat medewerkers beslissingen nemen, in iedere laag van de organisatie. Het management zorgt voor vangrails waarbinnen je als medewerker vrij kunt opereren.

Deze aanpak valt of staat met de vraag in hoeverre medewerkers worden gefaciliteerd met de juist technologieën. Het onderzoek wijst uit dat organisaties overwegend afwachtend zijn na de pandemie en de onzekerheid maar moeilijk van zich af kunnen schudden. Voorkom dat je vervalt in corporate luiheid en empower de medewerker met technologieën die waarde toevoegen, zeker als het gaat om klantgerichte processen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs