Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Cloud services zijn gebaat bij helder taalgebruik

05 mei 2015 - 06:264 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
ir. Larik-Jan Verschuren-Parchomov
ir. Larik-Jan Verschuren-Parchomov

Enkele weken geleden presenteerde Amazon voor het eerst gedetailleerde cijfers over de cloud services. Dit lokte uiteenlopende reacties uit, hoewel omzet en groei zich positief ontwikkelen. Het bleek voor insiders en analisten erg lastig de cijfers met die van de concurrentie te vergelijken. Dat komt primair omdat iedere aanbieder van clouddiensten eigen definities hanteert.

Het uitblijven van uniforme begrippen en definities heeft niet alleen impact op bovengenoemde groepen. Ook de klant wordt het lastig gemaakt het aanbod echt te kunnen doorgronden. Op het moment dat hij voor het eerst in aanraking komt met het begrip cloud services is de kans groot dat het overkomt als bladeren in de accessoire lijst voor een nieuwe auto. Veel aanbod en onderlinge afhankelijkheden die schreeuwen om meer uitleg, al was het maar om te voorkomen dat het budget ruim wordt overschreden en hij door de bomen het bos niet meer ziet. Dat zelfde risico is er bij cloud services: er is dus goede uitleg vereist.

Neem als voorbeeld disaster recover as a service (DRaaS). Een typische dienst die cloudproviders aanbieden. Achter dit begrip gaat meer schuil dan op het eerste gezicht duidelijk wordt, niet in de laatste plaats omdat de behoefte per klant verschilt. Waar het voor de één voldoende is een complete kopie van de on premise situatie achter de hand te hebben, wil een ander dit misschien ook nog eens in meerdere fysieke gescheiden datacenters ondergebracht hebben. Over de eisen die aan data en applicaties in dit model worden gesteld, lopen de wensen ook sterk uiteen. DRaaS is dus op zich al een container begrip. Nog interessanter wordt het als we kijken naar DRaaS in de praktijk. Welk deel moet managed zijn en welke eisen worden aan het leverende team van de cloudprovider gesteld? Dergelijke variabelen in de dienstverlening maakt het lastig om een service als DRaaS te vergelijken bij verschillende cloudproviders.

Maar ook een klant, die voor een specifieke, van te voren gedefinieerde, set van cloud services op zoek is naar een leverancier zal ervaren dat die zoektocht lastiger kan zijn dan vooraf ingeschat. Dat heeft alles te maken met het afbakenen van diensten. In de regels is de cloud provider slechts een onderdeel van de gehele dienstverlening die de klant zelf aanbiedt. Het duidelijk kunnen aangeven waar de grens tussen klant en provider ligt, is niets minder dan een essentiële voorwaarde voor succesvolle ondersteuning van de cloud provider naar klant en van klant richting de eindklant.  Uniforme begrippen en heldere definities zijn hier dus gewenst.

Er is echter ook een andere aspect dat een rol speelt bij het afnemen van clouddiensten en waaraan de klant serieus aandacht moet besteden. Vooraf moet duidelijk zijn of de cloud provider geen overlappende diensten op bijvoorbeeld het gebied van beheer aanbiedt. Als dat wel het geval is, kan de situatie ontstaan dat klanten de cloud provider als een concurrent beschouwen. De negatieve impact die dit kan hebben op de dienstverlening moet om elke prijs worden voorkomen.

Het risico dat overlap van diensten betekent en waarom dit tegen elke prijs vermeden moet worden, zal duidelijk zijn. Binnen elke cloudarchitectuur is het even slecht als het handhaven van een single point of failure. De overeenkomst tussen de twee is overigens dat beide te voorkomen zijn door allereerst een heldere propositie, gevolgd door een serieuze bespreking van die propositie en tenslotte regelmatig controle of de gewenste en afgesproken helderheid aanwezig blijft.

Binnen die context van helder taalgebruik en controle is veel onduidelijkheid, over de omvang en impact van cloud services, te elimineren. Vergelijk het met de functie die illustraties en online-configurators hebben voor het kiezen van auto accessoires.

Meer over

Cloud ServicesDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Eén reactie op “Cloud services zijn gebaat bij helder taalgebruik”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      15 mei 2015 om 06:32

      Kwestie van als klant zijnde de opmerking durven maken. ‘U dingt niet meer mee vanwege de onduidelijke manier waarop u uw producten presenteert terwijl wij om specifiek deze definities gevraagd hebben.’
      En ga dan desnoods met een aantal partijen om tafel zitten om die definities algemeen bruikbaar te maken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs