Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Nederland is traag met ingebruikname big data’

11 maart 2015 - 11:16ActueelData & AICapgeminiDell EMC
Annemiek Sprado
Annemiek Sprado

Twee derde van de bedrijven wereldwijd meent dat zij hun concurrentiepositie riskeren als zij niet starten met big data analytics-oplossingen in hun bedrijfsvoering. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Capgemini en EMC onder meer dan duizend bestuurders en beslissers uit Amerika, Azië en Europa. Nederland blijkt traag te zijn met het invoeren van big data in de bedrijfsvoering.

Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de behoefte van bedrijven om big data-oplossingen te adapteren en in hoeverre zij hier klaar voor zijn. 64 procent van de respondenten is van mening is dat big data de traditionele zakelijke grenzen verlegt. Hierdoor is het voor nieuwe bedrijven eenvoudiger om op de bestaande markten toe te treden. Meer dan 27 procent ervaart al concurrentie van nieuwe organisaties. Vooral van start-ups zullen gevestigde organisaties last krijgen omdat zij vaak big data hebben ingepast in hun bedrijfsvoering.

Vooral Nederlandse bedrijven zijn traag in de adaptie van big data in hun bedrijfsvoering, zo blijkt uit het onderzoek. Er zijn wel een paar uitzonderingen van innovatieve organisaties uit de zware industrie en retailsector. Daarbij blijkt Nederland als land voor andere Europese bedrijven een aantrekkelijke vestigingsplek als big data-hub door de juridische bescherming, infrastructuur en aanwezigheid van technologische kennis en expertise.

Goede voorbeeld

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek neemt Capgemini direct stappen en geeft het goed voorbeeld. De dienstverlener gaat de komende vijf jaar de focus op big data verdrievoudigen. Het breidt zijn capaciteit en expertise op het gebied van big data uit en gaat zich richten op het bieden van actiegericht inzicht voor alle lagen van een bedrijf.

Opvallende uitkomsten

  • 54 procent van de respondenten denkt dat de investeringen in big data de komende drie jaar het totaal van alle bestedingen in het verleden zal overtreffen.
  • 61 procent van de respondenten erkent dat big data een drijvende kracht achter winstgroei zal zijn en even waardevol zal worden als bestaande producten en diensten van bedrijven.
  • 43 procent van de organisaties heeft big data capaciteit in huis of is bezig met een herstructurering zodat de kansen die big data biedt optimaal kunnen worden benut.
  • 52 procent van de respondenten geeft aan dat beperkingen in het it-proces een belemmering vormt  voor het ontwikkelen van de snelheid waarmee inzicht uit data wordt gehaald.
  • 77 procent van de respondenten zegt dat de behoefte aan het verkrijgen van data inzicht real time het grootst is.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    4 reacties op “‘Nederland is traag met ingebruikname big data’”

    1. Nico Verwer schreef:
      11 maart 2015 om 12:33

      Wat een wazig reclamepraatje van CapGemini is dit weer.

      “…gaat de komende vijf jaar de focus op big data verdrievoudigen”
      Hoe meet je focus, en wat wordt er 3 maal zo groot? Is dit een gevalletje “200% of nothing”? Gaat het om marketing-inspanning? (CapGemini staat er niet om bekend dat er veel ruimte is voor medewerkers om opleidingen te volgen.)

      “54 procent van de respondenten denkt dat de investeringen in big data de komende drie jaar het totaal van alle bestedingen in het verleden zal overtreffen.”
      Hoe kun je investeringen vergelijken met bestedingen? Om welke bestedinge in het verleden gaat het (alle, of alle in big data, of …)? Als die 54% de beginnende bedrijven uit het onderzoek zijn en de grote bedrijven in de overige 46% zitten zegt dit niets.

      “61 procent van de respondenten erkent dat big data een drijvende kracht achter winstgroei zal zijn en even waardevol zal worden als bestaande producten en diensten van bedrijven.”
      Betekent dat, dat zeze bedrijven “big data” als product of dienst gaan verkopen? Of is dit een vergelijking tussen eindproducten en interne processen die “big fata” gebruiken.

      En zo kan ik nog wel even doorgaan.
      Bij het toepassen van “big data” en analytics is het zeer belangrijk dat je weet wat je meet, voorspelt en visualiseert, en hoe je daar conclusies uit moet trekken. Helaas ontbreekt dat inzicht in dit artikel totaal.

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      11 maart 2015 om 18:01

      Inderdaad een doorzichtig marketingpraatje waarbij wordt ingespeeld op de angsten om de boot te missen.
      Terwijl dat een kwestie is van het hoofd koel houden en naar eigen inzicht en goede informatie gewogen beslissen nemen die gebaseerd zijn op ratio.

      Login om te reageren
    3. marcel schreef:
      11 maart 2015 om 22:19

      Het is nog maar de vraag of het zich wel uitbetaald:
      http://www.techrepublic.com/article/hadoop-promises-not-yet-paying-off/

      Login om te reageren
    4. NumoQuest schreef:
      12 maart 2015 om 05:17

      Wij van WC eend……

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs