Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ip-marketing wellicht aandachtspunt voor it

02 oktober 2017 - 12:204 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Marielle Dellemijn
Marielle Dellemijn

In deze bijdrage bespreek ik kort de achtergronden en mogelijkheden van ip-marketing zodat zowel de marketeers als de it'ers vanuit hun eigen perspectief naar deze mogelijkheden kunnen kijken. Ip-marketing maakt gebruik van ‘ip-adressen’ om te achterhalen welke organisaties de website bezoeken en wat het gedrag op de site is. Mijn reactie op de kop van deze blog is dan wat mij betreft volmondig nee.

Naast het achterhalen van de organisaties die jouw website bezoeken en wat het gedrag op de site is, kan ip-marketing het gedrag van de bezoeker op de site actief beïnvloeden door het bieden van op de bezoeker afgestemde content.

Daarnaast zijn er nog handigheden in de vorm van het toekennen van tags en triggers zodat de bezoekers gerubriceerd kunnen. Altijd handig voor het vullen van het klantprofiel en het analyseren van de resultaten. Per ip-marketing tool zijn er daarnaast nog een aantal functionaliteiten die per tool verschillen en die het herkennen en behartigen van de websitebezoekers mogelijk maakt.

It-afdeling ontbeert kennis

’Ip-adressen’ klinkt naar automatisering, en we merken dat marketeers regelmatig bij hun it-afdeling aankloppen met de vraag om een ip-marketingtool. En daar vaak nul op hun rekest krijgen omdat het niet in de projectagenda staat. Of omdat de it-afdeling (logischerwijs) geen of te weinig marketing kennis heeft. 

De toegevoegde waarde van een ip-marketingtool ligt bij het herkennen van (potentiële) klanten, het bieden van op hun situatie aangepaste content of informatie en het beïnvloeden en volgen van hun gedrag op jouw website. En daarna uiteraard op een adequate wijze opvolgen vanuit commercie.

Zeker voor kennisintensieve organisaties in de b2b-sfeer zijn dit interessante mogelijkheden. Een ip-marketingtool is in staat ongeveer 50 tot 75 procent van de bezoekende organisaties die op de website komen, te identificeren. Op deze manier weet je wie van je bestaande en potentiële klanten interesse hebben in jouw diensten/producten. Of je weet dat een bestaande klant de website opnieuw bezoekt.

Verschillende ip-marketingtools

In Nederland zijn meerdere ip-marketingtools beschikbaar (bijvorbeeld Salesfeed, Clicklead, Snoobi en Leadfeeder), die allemaal van elkaar verschillen terwijl ze op hoofdlijnen het zelfde doel hebben. De een wat professioneler dan de ander. Denk hierbij aan zaken zoals look & feel, percentage herkende bedrijven en de betrouwbaarheid hiervan en integratiemogelijkheden. En natuurlijk de prijs.

Zoals gezegd zou een ip-marketingtool niet vanuit it moeten worden opgezet, maar vanuit marketing. Er is uiteraard wel een technisch raakvlak, en dat ligt op het gebied van de website. En het is per organisatie verschillend of het beheer van de site bij marketing of bij it ligt.

In feite zijn er twee aspecten die rondom de website aandacht moeten krijgen: de code van het ip-marketingtool moet uiteraard achter de eigen website gezet worden en daar waar het een integratie tussen het ip-marketingtool en de crm-omgeving betreft, is vaak it ook een speler in de discussie.

En alle andere zaken zoals op de doelgroep afgestemde content, de opvolging vanuit marketing en/of sales en het vaststellen van zogenaamde tags & triggers zouden onder de aandacht van de commerciële collegae moeten liggen.

Conclusie

Als je een it-specialist bent en je marketingorganisatie nog niet heeft gevraagd om te helpen met een ip-marketingtool, dan is het verstandig om de mogelijkheden van ip-marketing daar eens onder de aandacht te brengen. Met dus de aantekening dat de verantwoordelijkheid niet op het bordje van it ligt, het is meer de toegevoegde waarde die de it-afdeling aan de marketing-afdeling levert.

En bent je een marketeer die graag de geneugten van ip-marketing wil ervaren, dan is het goed om deze mogelijkheden bij je it-collegae aan te kaarten met de opmerking dat het hen haast geen capaciteit kost om het te realiseren, maar wel een positief effect op de business heeft…Win/win dus!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    3 reacties op “Ip-marketing wellicht aandachtspunt voor it”

    1. Thomas Gussekloo schreef:
      6 oktober 2017 om 14:36

      Marielle, in hoeverre gaan deze tools last krijgen van de gdpr wetgeving? Een ip adres is volgens de autoriteit een persoonsgegeven.

      Login om te reageren
    2. Tim ten Velden schreef:
      9 oktober 2017 om 11:14

      Beste Thomas, lees het volledige artikel en haar reactie op jouw vraag hier: https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/05/verhoog-je-omzet-in-b2b-zo-zet-je-een-ip-marketingtool-in/

      Login om te reageren
    3. Thomas Gussekloo schreef:
      9 oktober 2017 om 11:31

      Tim. dank voor je reactie. echter niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Ik zal hem beter proberen te stellen.

      De autoriteit verplicht ons, volgens een door ons ingeschakeld jurist, dat IP adressen anoniem in Google analytics komen te staan, of in zoverre anoniem dat we er geen personen mee kunnen tracken. Dat houdt in dat we het laatste octet van het IP adres via een script moeten gaan ‘anonimiseren’. Aangezien IP marketing tools deze IP adressen gebruiken wordt de mate van nauwkeurigheid hiermee aangetast. De groep IP mogelijke gebruikers die je kan onderscheiden zonder het laatste octet is namelijk maximaal 256 pc’s. Of is dat laatste octet niet nodig voor deze tools?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs