Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voor de consultant heeft ITSM een groot voordeel

25 april 2008 - 12:40ActueelGovernance & Privacy
Redactie Computable
Redactie Computable

Volgens recent onderzoek heeft IT Service Management (ITSM) bij de meeste CIO’s geen prioriteit. Ervaren CIO’s nemen echter een steeds strategischer rol aan en richten zich eerder op ITSM Best Practices, zoals ITIL. Hier is voor de consultant een groot voordeel te behalen.

Een belangrijke reden dat juist de meer ervaren CIO’s vaker kiezen voor ITSM is, dat zij beter inzicht hebben in wat er nodig is om IT Service Management tot een succes te maken. Daarnaast kunnen zij het IT-beleid beter vertalen naar de bedrijfsstrategie en hebben ze een grotere strategische invloed. De meer ervaren CIO’s spreken vaak beter de taal van de rest van het bedrijf, waardoor zij de kloof tussen IT en bedrijfsstrategie dichten.

Op al deze zaken kan een consultant de minder ervaren CIO juist perfect ondersteunen. Het is onze taak om te zorgen dat onze klant, een IT-afdeling, juist gewaardeerd wordt door haar eigen, interne klanten. Juist bij de vertaling van IT naar de belevingswereld van de gebruiker gaat het mis. ITSM biedt daar een oplossing voor. Dankzij ITSM sluit de IT-afdeling beter aan op de manier waarop de rest van het bedrijf werkt en dat vergroot het begrip voor de afdeling en de IT-oplossingen die door de IT-manager worden aangedragen. Dus waarom zet niet iedere organisatie direct ITSM in om die kloof tussen IT en business te dichten? Omdat een IT-afdeling vaak simpelweg de kennis en mankracht mist om ITSM effectief te implementeren.

Een goede consultant spreekt zelf niet alleen de taal van IT en van de business, maar weet ook de tekortkomingen bij de klant op te vangen. Door zelf een deel van de implementatie uit handen te nemen en als ’teamgenoot’ samen te werken met de IT-afdeling. Door de vertaling van IT naar business te verzorgen. En door de minder ervaren CIO te adviseren over, en te ondersteunen bij de noodzakelijke stappen om ITSM tot een succes te maken. Zodat die CIO snel genoeg ervaring opdoet met ITSM. Hiervan profiteert niet alleen de consultant. Immers, ITSM zorgt ervoor dat de interne klant de IT-afdeling nog veel beter zal waarderen!

Jeroen van Hamersveld
Director Services bij Dimension Data Nederland

 

 

Meer over

DienstenITSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    inhaalrace behind the curve
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Euro-tech steunt DSA, ciso’s behind the curve, massaclaim labhack loopt in miljoenen (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Informatiebeveiliging in de zorg: wat houdt de NEN 7510 in?

    eigenwijs overmoed overconfidence
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: phishing nummer één wegens overmoed, klok tikt voor cio’s (en meer)

    Leeftijdsverificatie
    ActueelGovernance & Privacy

    Bluesky kan kosten strenge leeftijdscontrole niet dragen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs