Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wie is uw klant?

07 maart 2008 - 11:563 minuten leestijdOpinieData & AI

Wat is het meest vervelende dat u kunt overkomen als u een potje pindakaas gaat kopen? Dat de pindakaas niet voorradig is! Als klant wordt je daar niet echt blij van. Als afnemer van een bepaald goed of dienst van een leverancier wil je gewoon krijgen wat je verwacht. In Business Intelligence is dat niet veel anders. Of het nu gaat om een rapport, kubus of specifieke tool specialisten.

Maar wie is de BI klant? Dit is afhankelijk van het leveranciers perspectief. In ‘onze wereld’ kennen we grofweg twee type leveranciers van BI goederen en diensten. Allereerst de IT bedrijven en daarnaast BI afdelingen binnen organisaties. De IT bedrijven leveren BI kennis en kunde aan deze BI afdelingen van organisaties, dat is hun klant. Deze op hun beurt leveren rapportages, kubussen etc aan afdelingen binnen hun organisatie. Dat zijn dan weer hun klanten. Een voorbeeld: Een IT bedrijf levert een reporting specialist aan het BI Competence Center binnen een grote supermarktorganisatie. Dit BICC levert rapporten aan de afdeling Replenishment binnen deze supermarktorganisatie.

De beoordeling van de prestatie van de BI consultant wordt gedaan door een medewerker van het BICC. Deze levert bijvoorbeeld met behulp van een beoordelingsformulier feedback over het presteren van de consultant. Op haar beurt bespreekt het BICC haar prestatie met de afdeling Replenishment bijvoorbeeld aan de hand van een Service Level Agreement (SLA) of Klant Tevredenheids Onderzoek (KTO). In beide gevallen is de verantwoording geregeld in een directe relatie tussen klant en leverancier.

Echter de beoordeling van de kwaliteit van de dienst of het geleverde goed wordt in feite bepaald door de klant van de klant, of misschien daar zelfs weer de klant van. Dus vanuit het perspectief van het IT bedrijf is de klant dus de afdeling Replenishment en niet het BICC. Als die tevreden zijn over de rapportages heeft de BI consultant zijn werk goed gedaan. En vanuit de supermarktorganisatie is de echte klant dus de bezoekers van de supermarkt. Als die zijn potje pindakaas kan vinden heeft Replenishment zijn werk goed gedaan.

Concluderend zou men dus kunnen stellen dat de huidige beoordelingssystematiek van de BI prestatie onjuist wordt uitgevoerd. Door zich te beperken door alleen de prestatie tussen leverancier en afnemer te beoordelen in plaats van de keten verder af te lopen naar de uiteindelijke klant van de klant van de klant… ontstaat een onvolledig beeld. Zowel IT bedrijven als organisaties zouden hun prestatie beoordeling anders moeten gaan inrichten.

Wat denken jullie ervan? Moet BI beoordeeld worden op het potje pindakaas in de schappen?

 

 

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    Jacob Spoelstra verwarrend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Betrouwbare informatie

    Eén reactie op “Wie is uw klant?”

    1. Marco Bussemaker schreef:
      11 maart 2008 om 15:50

      Jorgen,Hoewel ik geneigd ben bevestigend te antwoorden op je stelling is het juiste antwoord volgens mij zonder verdere informatie niet te geven. Ik veronderstel dat de eigenaar van de supermarkt graag wil dat mijn potje pindakaas voorradig is omdat hij op zijn beurt veronderstelt dat ik als tevreden klant het meeste geld voor hem oplever. Maar misschien heb ik het wel verkeerd, en gaat het hem erom zijn klanten tegen de laagste prijs broodbeleg, desnoods even geen pindakaas, te bieden.Ik zal niet te hele keten terugvolgen, maar vanuit dit perspectief zou het wel eens zo kunnen zijn de de door het BICC ingerichte BI omgeving veel te mooi (ergo te duur) is voor de uiteindelijke doelstelling.Knelpunt is in veel projecten dat ICT’ers te vaak maar moeten gissen naar wat de precieze drijfveren voor hun werkzaamheden in het totale organisatieplaatje zijn. Met behulp van een juist ingericht proces van Corporate Performance Management is dit wel mogelijk. Dan zijn de werkzaamheden van iedereen binnen de organisatie te plaatsen binnen de doelstellingen van het bereiken van de in de strategie gedefinieerde doelen. Hiermee is het mogelijk om de prestaties van iedereen in de door jou beschreven waardeketen te beoordelen. Tot die tijd kunen we hier alleen maar naar gissen…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs