Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Computable

Business Intelligence in de Cloud

24 mei 2011 - 20:493 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

‘Geef me de plaats om te staan en ik beweeg de aarde’ zei Archimedes eens om de werking van de hefboom uit te leggen. En Sociale Media lijken inderdaad het draaipunt te worden waarmee je miljarden kunt verdienen. Maar de hefboom werking voor media aandacht zit niet in de boodschap maar vooral in de emotie. Naast Cloud Computing is dit de andere hype die hoog op de agenda staat van het management.

Aangestoken door het succes van Microsoft met de promotie van Windows 7 is er een logische en sterke ‘Me Too’ reactie. Terwijl ik bij dit succes juist het gevoel had dat het vooral de frustratie over Vista was. Inspelen op emoties als angst, nieuwsgierigheid en hebberigheid via deze kanalen lijkt meer op social engineering.

Me Too

Mathijs van Nieuwkerk noemde twitter ooit eens emotionele incontinentie waar hij niets mee kon. En vanuit journalistiek oogpunt zijn ‘oneliners' misschien ook niet de beste bron voor nieuwsgaring. Maar dezelfde media geven ook weer argumenten waarom twitter wel interessant kan zijn. De meest opvallende daarvan is de ‘attentiewaarde' die van dit medium uitgaat doordat anderen een voorselectie maken van het nieuws. Dat lijkt me een ‘self-fulfilling prophecy' waarbij het slechte of echte nieuws eenvoudig achterwege gehouden kan worden.

Meeste managers lezen vaak niet meer dan de eerste regel van een e-mail. Ceo's hebben nu eenmaal door hun activiteiten geen tijd om lange e-mails of blogs te lezen. Roepen dat e-mail binnen drie jaar vervangen is door Sociale Media is dus een leuke opening die bij veel ceo's aandacht krijgt. Maar in mijn ogen lijkt dat erg veel op ‘frontrunning' en toont dit aan dat ‘oneliners' geen goede manier zijn om je te informeren. Sociale media zijn dus vooral leuk om te reageren maar regeren vraagt meer dan een pakkende ‘oneliner' en is de voortuitziende vorm van reageren. En in tegenstelling tot e-mail hebben sociale netwerken weinig mogelijkheden om de authentiteit van de zender de verifiëren.

LinkedIn of Linking Pin

Informatie is tegenwoordig de vierde productiefactor en kan op vele manieren kapitaal opleveren. Dat LinkedIn via ‘data mining' kennis weet te halen uit alle informatie die in deze sociale netwerken zit en daarmee een goudmijn van vele miljarden heeft spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Maar daar zit niets sociaals aan en is gewoon ‘business as usual'. Wie controle heeft over de netwerken kan patronen uit de data halen die niet alleen een verdien model beschermen maar ook nieuwe creëren.

Het is tenslotte begrijpelijk dat telecom bedrijven geïnteresseerd zijn in de populariteit van deze netwerken. Deep Packet Inspection is uiteindelijk gewoon een vorm van capaciteits management in de infrastructuur. En ook TomTom kwam eerder al in opspraak omdat deze informatie verkocht die ze verkregen hadden uit gebruik. Beterschap beloven is makkelijk in ‘gouden' tijden maar wie zijn inkomsten terug ziet lopen zoekt natuurlijk naar nieuwe verdienmodellen.

En uiteindelijk draaien al deze diensten nog steeds op een netwerkinfrastructuur. Wie toegang heeft tot de ‘tappunten' kan daar op meerdere manieren zijn voordeel mee doen zoals nu blijkt. Dat is dus niet anders dan in de ‘Cloud' waar Google al lange tijd patronen verzameld.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs