Peoplesoft Enterprise en Oracle E-Business na de overname

Twee-eiige eenling

Maandag 13 december 2004: Oracle neemt Peoplesoft over. Een vijandige overname betekent in de meeste gevallen geen goed nieuws. Peoplesoft-klanten hebben immers voor Peoplesoft gekozen en niet voor Oracle. Maar gaat de overname voor de huidige gebruikers van Peoplesoft werkelijk alleen maar slecht nieuws opleveren?

Oracle is nu in omvang de tweede ERP-leverancier, na SAP. Wat zijn de gevolgen voor de ontwikkelingen van beide pakketten? Met name door te kijken naar de architectuurprincipes van de pakketten en de productstrategie van Oracle, tekent zich af welke gevolgen de overname heeft voor de huidige gebruikers van Peoplesoft. We beperken ons hier tot de Peoplesoft Enterprise suite: het voormalige JD Edwards wordt buiten beschouwing gelaten. Oracle heeft tot nu toe weinig losgelaten over de strategie rond dit specifieke deel van de productlijn.
De aanvankelijke toonzetting van Oracle is overduidelijk als zeer bedreigend ervaren door Peoplesoft en haar gebruikers. Zo sterk zelfs, dat gebruikers rechtszaken aanspanden tegen de 'vijandige' overname door Oracle. We zijn nu anderhalf jaar verder en Oracle heeft een duidelijke strategie naar de klanten van Peoplesoft aangegeven. De ondersteuning voor de huidige Peoplesoft-producten wordt verlengd en klanten worden niet gedwongen op korte termijn over te stappen naar Oracle-software, hoewel er best enige aanmoediging in deze richting zal zijn. De vraag is dan wel welke gevolgen een dergelijke overstap zal hebben voor de Peoplesoft-klanten. De verwachting is dat de grote verschillen niet zozeer zullen optreden op functioneel gebied, maar veel meer gevoeld zullen worden rond de architectuur.

Peoplesofts architectuur

We beginnen met een blik op de kenmerken van de architectuur achter Peoplesoft. Wat zijn de belangrijke ontwerpbeslissingen geweest, waar liggen de sterke punten en wat zijn de nadelen?
Een opvallend kenmerk van Peoplesoft Enterprise is de 'zuivere' internetarchitectuur (PIA: Pure Internet Architecture) en de expliciete openheid naar verschillende externe it-componenten, zoals integratietools en databases. Verder valt de strategie op door op ieder gebied de beste in de soort te hebben geïntegreerd ('Best of Breed').
Dankzij de zuivere internetarchitectuur hebben Peoplesoft-gebruikers geen draaiende programmacode op hun lokale werkstation. Dit levert een grote flexibiliteit in werkplekken op en lage beheerkosten: Peoplesoft heeft van de drie grote ERP-leveranciers in de praktijk de laagste beheerkosten en total cost of ownership. De openheid naar externe it-componenten maakt dat Peoplesoft gebruikers minder last hebben van gedwongen winkelnering ('vendor lock-in)': Peoplesoft-applicaties werken met databases van zowel Oracle als Microsoft en IBM en met web/applicatieservers van BEA en IBM. Met betrekking tot de ondersteunende applicaties hanteert Peoplesoft een 'best of breed'-strategie. Met de Peoplesoft-software worden onder andere hulpmiddelen van BEA, IBM, Verity, Ascential en Business Objects meegeleverd.
De verwerking van de applicatieregels vindt volledig plaats binnen de applicatieserver. De regels zijn opgeslagen in specifieke Peoplesoft-tabellen in de database. Integratie met andere applicaties is gebaseerd op open standaards (zoals XML, Soap en webservices). Peoplesoft heeft hiervoor haar eigen integratiehulpmiddel (de Integration Broker) ontwikkeld die de routering en transformatie van berichten verzorgt.
De zwakkere punten van de huidige Peoplesoft-oplossing liggen vooral in de rapportagemogelijkheden (business warehousing). Dit komt doordat Peoplesoft in de loop der jaren veel bedrijven heeft gekocht die zeer goede software voor specifieke functionele gebieden leverden. Deze software is omgebouwd naar de normen van Peoplesoft-applicaties. De sterke kant van deze aanpak is dat er veel verschillende terreinen zijn waar Peoplesoft met andere leveranciers kan concurreren. Peoplesoft is zo wereldberoemd om de oplossingen rond personeelsmanagement (hrm) en klantenmanagement (crm). Ook is er steeds meer succes rond leveranciersmanagement (srm). De terugslag van de strategie komt doordat er voor elke applicatie een aparte database nodig is. Daardoor wordt het inrichten van een real-time rapportage-omgeving een complexere uitdaging. Dit blijkt ook onmiddellijk uit het minder sterke productaanbod van Peoplesoft op dit gebied.

Oracles architectuur

De architectuur van de Oracle E-Business Suite ziet er heel anders uit.
De suite is gebaseerd op het Oracle Development Framework, een krachtig ontwikkelplatform dat van oudsher zwaar leunt op code dicht tegen de database van Oracle aan. Oracle hanteert verder de duidelijke strategie dat bij voorkeur alle functionaliteit door één leverancier moet worden geleverd.
De integratiemogelijkheden van Oracle (Oracle Interconnect) zijn bij dit alles wel degelijk zeer geavanceerd. Via webservices kunnen externe applicaties gemakkelijk met de E-Business Suite communiceren. De nieuwste modules van de suite (zoals crm) zijn al op de nieuwe ontwikkelprincipes van Oracle gebaseerd en kunnen daardoor makkelijker (centraal) worden beheerd. Maar bij veel van de huidige, wat oudere modules is het nog wel nodig dat software op iedere werkplek wordt geïnstalleerd (de oudere modules en de nieuwe Highspeed-data-entry schermen, bijvoorbeeld call-centertoepassingen, vereisen Java-servlets die eenmalig automatisch op het werkstation gedownload worden.) Oracle heeft daardoor waarschijnlijk hogere beheerkosten dan Peoplesoft.
De verwerking van de applicatieregels vindt deels plaats in de Oracle applicatieserver en deels in de database: integriteitsregels zijn geheel in de oorspronkelijke Oracle-traditie op databaseniveau vastgelegd en veel code wordt in de vorm van PL/SQL programma's door de database verwerkt.
Oracle E-Business Suite werkt met één centrale database voor alle functiegebieden. Hierdoor kent Oracle bijzonder krachtige rapportagemogelijkheden. Dit is een groot voordeel ten opzichte van Peoplesoft.

De nieuwe situatie

Oracle heeft in verschillende uitingen aangegeven wat de strategie zal zijn in de nieuw ontstane situatie. Waarschijnlijk zal Oracle de beste en meest gebruikte functionaliteit van de Peoplesoft-applicaties integreren in de functionaliteit van de Oracle E-Business Suite in nieuwe versies van het product.
Op gebied van architectuur zullen een aantal fundamentele keuzes worden gemaakt op gebied van ontwikkelomgeving, integratie, database en openheid.
Oracle zal de nieuwe E-Business Suite verder ontwikkelen richting een zuivere internetarchitectuur, zoals Peoplesoft al kent. Daarmee worden de beheerkosten lager en wordt het eenvoudiger om het gebruik in organisaties sterk te verbreden.
Waarschijnlijk zal Oracle haar ontwikkelomgeving (het Oracle Development Framework) handhaven. Vanwege de nauwe integratie met de Oracle-database betekent dit dat menig Peoplesoft-gebruiker zal moeten overstappen naar de Oracle-database.
De integratie met andere applicaties vindt plaats met webservices en integratie van gegevens met Oracle InterConnect. Peoplesoft-klanten zullen op termijn overstappen op deze integratieoplossing. Dit hoeft geen probleem te zijn, omdat ook Oracles integratiestrategie steeds meer is gebaseerd op open (internet)standaarden.
Het beste nieuws zal uit de rapportagehoek komen. Omdat de gecombineerde Oracle E-Business Suite gebruik zal maken van een centrale database wordt het mogelijk de krachtige real-time Oracle Business Warehouse-oplossingen toe te passen. In de E-Business Suite zit de mogelijkheid om een intern datawarehouse (wat eventueel geschaald kan worden op specifieke servers) op te zetten. Deze mogelijkheid wordt Daily Business Intelligence (DBI) genoemd en draait binnen dezelfde database. De vulling hiervan (ETL) en rapportages hierop worden standaard voor een groot gedeelte al meegeleverd.
Door het steeds nadrukkelijker toepassen van open standaarden zorgt Oracle voor een goede aansluiting op andere applicaties. Klanten behouden op die manier in zekere zin de keuzevrijheid voor te gebruiken middleware.

De tussenstappen

Uiteindelijk zal er een nieuwe applicatiesuite worden uitgebracht. De volledige migratie van Peoplesoft naar Oracle kost tijd. Dit zal een tot twee jaar in beslag nemen, mede afhankelijk van de betrachte zorgvuldigheid en ontwikkelcapaciteit. Intussen zal de ontwikkeling van de functionaliteit van Peoplesoft Enterprise voortduren, maar ongetwijfeld met een lager tempo dan oorspronkelijk gepland.
Oracle zal zeker enkele tussenstappen opleveren. Als eerste zal de integratieomgeving (Interconnect) versneld worden uitgebouwd om zo beter en vroeger te kunnen aansluiten op de Peoplesoft-applicaties. Daarnaast zal Oracle Peoplesoft-gebruikers actief benaderen om op zijn minst een migratie naar de Oracle-database te stimuleren. Uiteindelijk zullen migratietools beschikbaar komen om soepel naar de nieuwe versie van Oracle-applicaties over te stappen.

Het Peoplesoft Customer Assurance Program

Het is interessant om te zien hoe Oracle zal omgaan met de verzekeringsclausule die Peoplesoft de laatste anderhalf jaar heeft afgesloten met haar klanten (het CAP: Customer Assurance Program). De verzekeringsclausule moet de investering van klanten beschermen. Er is in overeengekomen dat indien Peoplesoft wordt overgenomen en de nieuwe eigenaar de applicaties niet volgens industriestandaarden onderhoudt, de klant recht heeft op een schadevergoeding van twee tot vijfmaal het investeringsbedrag. De intentie van dit programma is dat de overnemende een goede ondersteuning biedt en nieuwe versies van de software uitbrengt. Alleen daarom al zullen er nieuwe versies van Peoplesoft (versie 9) en JD Edwards worden uitgebracht.
Met de nieuwe positie van Oracle als tweede erp-leverancier, zal het bedrijf zich de luxe kunnen permitteren om mee te bewegen met de wensen van de markt. Oracle kan de nieuwe E-Business Suite databaseonafhankelijk maken, in het verlengde van de lijn van Peoplesoft Enterprise. Dit betekent een technologische en culturele uitdaging, maar Oracle zal er waarschijnlijk veel huidige Peoplesoft-klanten mee behouden.

Conclusie

Is de overname slecht nieuws voor Peoplesoft-klanten? Uiteindelijk niet: hoewel er waarschijnlijk - zeker in eerste instantie - minder keuzevrijheid op het gebied van databases zal zijn, zullen klanten over dezelfde of betere functionaliteit kunnen beschikken. Uitstekende integratiemogelijkheden en real-time business intelligence komen beschikbaar. In deze tijd leggen wet- en regelgeving een toenemende druk op organisaties. Sarbanes-Oxley, IAF, Basel II en Tabaksblatt doen het belang van financiële transparantie toenemen. Dit leidt tot een sterk toenemende behoefte aan gedetailleerde, complexe managementrapportages.
Peoplesoft profileerde zich met 'the Real-time Enterprise'. De nieuwe Oracle E-Business Suite �s real-time.< BR>
 
Hessel Tacoma, application architect, en Balt Leenman, alliance manager Peoplesoft, beiden bij Capgemini.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2004-12-24T00:00:00.000Z Hessel (e.a.) Tacoma
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.